
Lad os introducere dig for en af markedsføringens store guruer Seth Godin. Han er vanvittigt inspirerende, og står bag et utal af revolutionerede bøger og metoder, som har forandret marketing på et globalt plan. I denne artikel kommer vi omkring Seth Godin og de bøger han har skrevet. Som inspiration til dig, der vil blive bedre til at markedsføre dig og selv forstå den verden din forretning skal overleve i.
I indlægget har vi også inkluderet en anmeldelse af bogen “Dette er Marketing”.
God fornøjelse
Hop direkte til det, der har størst interesse for dig
“Marketing is no longer about the stuff you make, but about the stories you tell”
– Seth Godin

OBS: Dette indlæg er taget med fra businessbloggen på Mediabyheart.dk.
Om Seth Godin
Det er ikke nemt at skulle forklare kort om, hvem Seth Godin er, og hvilken betydning han har haft for måden at lave markedsføringen på i dag.
Han har startet flere succesfulde virksomheder, men ser sig selv som en lærer, med opgaven at inspirere til nye ideer og få folk til at level up.
Her får du et hurtigt outline af, hvad og hvem Seth Godin er:
- Han er fra New York, USA
- Han er fra den 10. Juli 1960
- Han er en af verdens ledende markedsføringseksperter
- Han har skrevet et hav af bøger, faktisk over 150
- Han er nok verdens bedste storyteller
- Han har lavet 5 TED talks
- Han står bag en af de mest populære blogs i verden seths.blog – Som vi vil opfordre dig til at tjekke ud
Læs også: Simon Sinek – Forfatteren for ledere og mentorer (se hans 5 bøger her)
Eller vores artikel om Donald Miller (must read for dig, der vil finde din brandingvoice)
Markedsføring ifølge Seth Godin
Seth hjælper os med at forme vores egen markedsføring og inspirerer os til at gå vores egne veje. Da vi startede op, stod vi med en følelse af, at vi havde brug for at gøre tingene anderledes, at den gængse måde ikke rigtig passede til os.
For nogle år siden stod vi selv med tanken om, om vi nu gav for meget af vores viden væk, gratis. Men jo længere tid vi har været i gamet, jo mere er det klart for os at vi har gjort det helt rigtige. Især fordi det føles rigtigt. Det føles som os. Dette gælder både som undervisere og her på profilen.
“If you show up regularly with generosity, everything else is gonna take care of itself”
– Seth Godin
Seth Godin mener, at markedsføring ikke længere er et spørgsmål om at få folks opmærksomhed, koste hvad det vil. For eksempel ved hjælp af ufine metoder. Men, at effektiv markedsføring bygger på værdi, empati og generøsitet. Og i langt højere grad om, at befinde sig blandt den rette gruppe af mennesker.
Det er klart også noget vi kan stå inde for 👏
Læs også: Den store kampagneguide
Bør du læse “This Is Marketing” aka. “Dette er marketing”
This is marketing – You Can’t Be Seen Until You Learn To See
Bør du læse “Dette er marketing” af Seth Godin? – JA det bør du, og her er hvorfor.
“Man kan ikke se dig, før du selv lærer at se” - Det er en af hans vigtigste pointer i bogen. Det, du bør lære at se, er:
- Præcis, hvem dine kunder er
- Præcis, hvordan du kan hjælpe dem – ikke på dine præmisser, men på deres.
- At se og vide præcis, hvem du/dit brand er, og hvad det står for.
Seth Godin sætter ens tanker i gang, og man bliver bedt om at tage stilling til mange ting omhandlende markedsføring, målgruppe og især måden at tilgå begge dele på. Bogen er fyldt med guldkorn og små historier til at illustrere, hvordan markedsføring bør se ud i dag i forhold til tidligere tiders (ufine) metoder. Og at vi i dag skal holde fokus på at skabe netværk og relationer, der er bygget på ærlige løfter og et ønske om at hjælpe kunden.
Stjerner:
⭐⭐⭐⭐⭐
Brainpower:
🧠🧠🧠🧠🧠
Jeg giver “Dette er marketing” 5 ud af 5 stjerner, netop fordi Seth Godin sætter fokus på, at din markedsføring skal have fokus på dine kunder, og at du bør se dem, før du kan gøre det på den bedste måde.
Brainpower skalaen er også helt i top, da tungen skal holdes lige i munden under læsningen for at fange detaljerne.
Seth Godin skriver forståeligt, men der gemmer sig langt mere værdi i hans tekster, end man lige læser ved første øjekast – der skal tænkes over sammenhængen for at få hele udbyttet med.
Men bogen er klart en anbefaling værd.
De 11 af de mest populære Seth Godin bøger
- The Dip – The extraordinary benefits of knowing when to quit (and when to stick)
- Dette er Marketing – Man kan ikke se dig, før du selv lærer at se
- Tribes – We need you to lead us
- Purple Cow – Transform Your Business by Being Remarkable
- Poke the Box: When Was the Last Time You Did Something for the First Time?
- The Practice – Shipping Creative Work
- The Song of Significance – A New Manifesto for Teams
- Permission Marketing – Turning Strangers Into Friends and Friends Into Customers
- Linchpin – Are You Indispensable?
- All Marketers Are Liars (Tell Stories) – The Underground Classic That Explains How Marketing Really Works, and Why Authenticity Is the Best Marketing of All
- We Are All Weird – The Myth of Mass and The End of Compliance
Vi har 3 måder vi køber og læser forretningsbøger på
– Som måske også kan tjene som tips til dig
- Høre: Vi hører alle lydbøger via. Mofibo eller Audible.
- Købe: Skal vi købe en bog, så køber vi altid igennem Saxo.dk eller Williamdam.dk
- Låne: Har du begrænset plads derhjemme eller er du på et budget, så kan du næsten altid låne bøgerne på biblioteket. En skjult bonus er, at vi bliver holdt til ilden med at læse. Bogen skal nemlig typisk afleveres igen, inden for en måned.
Har du læst noget fra Seth Godin? Del din oplevelse og eventuelt anbefaling med os.