fbpx

Sådan får du tid nok til din blog – 10 tips til dig

Blogger sidder ved sin bærbar og kigger på sit ur. Hun tænker på, hvordan hun kan få mere tid til sin blog.

Sidder du med en følelse af, at du ikke har tid nok til din blog? Så er du heldig, at du er landet her hos os! I det her indlæg vil vi hjælpe dig videre og give dig de bedste råd, så du en gang for alle kan få smidt den dårlige samvittighed ud ad vinduet.

På et eller andet tidspunkt bliver de fleste bloggere ramt af en følelse af ikke at have nok tid til bloggen. Det kan skyldes mange forskellige ting, og her vil vi gennemgå de mest typiske for bloggere. Følelsen er nemlig helt naturlig.

I denne guide hjælper vi dig med, hvad du kan gøre, så du får mere tid og overskud til din blog igen.

10 tips til at få mere tid og overskud til din blog

1. Er dit ambitionsniveau for højt?

At have en blog er et projekt, og det kan være et rigtig stort projekt! Vi ser ofte bloggere, der starter ud med meget høje krav til sig selv, og  hvad de vil præstere. Hvis du er nået til dét punkt, hvor du overvejer at opgive det hele, så vent lige et øjeblik. Sæt ambitionsniveauet ned og blog, fordi det gør dig glad. Du er redaktøren på din egen blog, derfor er det også dig, der bestemmer over den. Selvfølgelig er det godt at have en plan for sin blog, men mange starter ud med en ambition om at udgive indlæg tre gange om ugen, imens de har et fuldtidsjob. Det er simpelthen ikke realistisk, hvis du vil skabe godt indhold, der inspirerer og hjælper dine læsere. Det vigtigste er, at det materiale du udgiver er af god kvalitet, og at du gør det muligt at finde dig.

2. Vil du gerne være aktiv på alle kanaler?

En anden klassiker er bloggere, der gerne vil være over alt! Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter og måske endda Youtube. Så hold lige igen. Det er selvfølgelig en god idé at brande dig og din blog, men hvis det gør det uoverskueligt for dig, så skær noget fra. Vi anbefaler, at du starter med dit favoritmedie og bygger ud derfra. På den måde får du sociale profiler, der spiller 100 procent, hvilket er meget bedre end fem, der trækker livet ud af dig. Vi skulle jo helst få dig helt i mål ikke?

3. Er din blog en nicheblog?

Rigtig mange bloggere vil gerne have noget for alle. Desværre er det tit den type blogs, der slet ikke rammer nogle. En niche er en retning for din blog, og din blog har et særligt emne, som din blog kredser om. Hvis din blog er startet ud som et hobbyprojekt, så er der typisk en periode, hvor du lige skal mærke efter. Hvad giver dig energi og blod på tanden at skrive? Vi har lavet en e-bog til dig, der gerne vil finde din niche, og vi har faktisk også lavet et indlæg, som gerne skulle inspirere og hjælpe dig med at finde en retning. Få inspiration i indlægget Blogtyper og 50+ blognicher .

4. Hvad har fodbold og blogging tilfælles?

Vi hører tit fra bloggere, der har svært ved at finde tiden til at blogge. Børnene går til tennis, manden går til fodbold, men hvornår er der tid til at blogge? Fodbold og blogging har det til fælles, at det begge er ting, der tager tid. Desværre, så er det mere håndgribeligt med fodbold. Det er jo lørdag fra kl. 13-16 ik’? Det er præcis sådan, du skal se din blog. Sæt noget tid af og aftal med familien eller din partner, at det er din tid. Det er dér, du blogger. Det er mega vigtigt at have en rytme med bloggen og en god idé er at sætte kryds i kalenderen til tid, hvor du blogger. Hvis du har lagt fast tid af, så ved du også, at du får tid igen. Prøv det!

5. Udnyt ventetiden

De fleste bloggere bliver mestre i at udnytte ventetider, og det kan du også. Brug dine noter i din smartphone eller hav en notesbog med i din taske. Skriv, skriv, skriv, når du har en ledig stund. For eksempel i bussen eller i venteværelset hos tandlægen. Du kan også bruge kladder inde i WordPress og skrive løbende på dem, når muligheden opstår. Lige pludselig står du med indlæg, der bare skal tilpasses og udgives!

6. Work smarter not harder

Har du en hel dag, du kan bruge kun til blogging? Så har vi et rigtig godt tip til dig. Skriv blogindlæg og planlæg dem til fremtidige datoer. Nu tænker du måske: “Hey hey, det tager jo mega lang tid!” Men hør 🙂 Måske skriver du om et emne, som nemt kan deles i flere dele, men som du ikke vil have kommer lige efter hinanden. Så skriv dem og planlæg dem ud i fremtiden. Når du skriver om det samme emne, så går det bare meget hurtigere, end når du skifter emne og fokus. Som et eksempel så har du måske lige lavet en vegansk morgenmadsbuffet. Her kan du lave opskrifter til hver del og samle det hele i et opsamlingsindlæg, som kommer helt til sidst i planlægningen. Smart ikke 😉

7. Tag en ting ad gangen

Dette er lidt for den mere øvede blogger, men det er bare så smart! Vi gør det selv hos Bloggers By Heart og her på Blogguides.dk.

I stedet for at prøve at nå alting på én gang, så del opgaverne op. Tingene går nemlig hurtigere, når vi fokuserer på en ting ad gangen. Som et eksempel så har en modeblogger måske lige shoppet de næste outfits til bloggen. Modebloggeren kan for eksempel opdele sine opgaver således:

  • Mandag tages der billeder af de forskellige looks
  • Tirsdag fokuseres der på at skrive blogindlæg
  • Onsdag planlægges der sociale medier og så videre.

Vi ved godt, det kan være svært, men så snart du er inde i rytmen, så kører det helt af sig selv.

8. Rom blev ikke bygget på en dag

Rigtig mange bloggere med et højt ambitionsniveau prøver at lave indlæg, som indeholder absolut ALT om et specifikt emne. Husk, Rom blev ikke bygget på en dag. Skriv om det, der vil ud, rediger det og udgiv det. Du kan altid gå tilbage og opdatere dine blogindlæg med flere billeder og mere indhold på et andet tidspunkt. Hvis du for eksempel vil lave en guide til New York, så behøver indlægget ikke at indeholde ALT, der sker i New York. Du kan opdatere den, hver gang du kommer i tanke om noget, der kan tilføjes. Så får du mere kvalitet frem for kvantitet uden at stå stille. Og du kan få mere trafik på lange guides med tiden.

9. Et lille tidstrick

Selvom vi allerede har nævnt det med at give dig selv tid til din blog, så har vi endnu et trick i ærmet. Tricket er at sætte dit ur til et bestemt tidsinterval. Aftal med dig selv, at det her er tiden, du har til et bestemt indlæg eller en anden opgave. Sluk for sociale medier, læg mobilen væk og luk for forstyrrende faner på computeren i den tid. Dit fokus skal kun være på den ene opgave. Lav så meget, du kan nå. Dette trick kan også bruges på mange andre opgaver i dit liv. Vi bliver forstyrret af så mange forskellige elementer, at selv små opgaver kan tage mega lang tid. Kun fordi, vi bliver forstyrret så meget, at vi har svært ved at holde fokus.

Vi er sikre på, at du bliver overrasket over, hvor langt du faktisk kan nå på bare 20 uforstyrrede minutter 🙂

10. Har du mistet overblikket?

Det sker for os alle sammen. En blog kan tage rigtig meget tid og de fleste bliver overraskede over, hvor mange elementer der er i det at blogge. Så her får du lige et par værktøjer, som vi har været rigtig glade for:

Asana – Et online program, der kan hjælpe dig med at holde styr på opgaverne. Læs mere her på Asana.com

WordPress Editorial Calendar – Et fantastisk plugin, som er supernemt at bruge. Når du har installeret pluginnet, vil der komme en ekstra fane i dit WordPress kontrolpanel. Klik på Indlæg og nederst vil du finde fanen Kalender. Her vil du kunne se alle dine planlagte indlæg. Og dine uplanlagte kladder, kan du sætte til at være i højre side. Supernemt. Du kan også flytte rundt på indlæggene i selve kalenderen, og det vil automatisk ændre datoen for udgivelsen af dit indlæg. Find pluginnet her WordPress.org/plugins/editorial-calendar

BONUS: Bruger du for meget tid på tekniske udfordringer?

Her er et tip, som kan spare dig RIGTIG meget tid. Når du har din egen blog på dit eget domæne, så er der meget, der skal gøres. Mange bloggere, der gerne vil blogge på eget domæne, løber ind i tekniske udfordringer i ny og næ. Nogle opgiver helt og begynder at blogge på andres platforme i stedet. Det synes vi er mega ærgerligt, og vi vil gerne gøre det nemmere for dig at have din egen wordpress.org blog. Vi har fællesskabet Bloggers By Heart, hvor vi hver dag hjælper bloggere med at nå deres mål inden for blogging. Det er et ærligt og sundt fællesskab, hvor alle hjælper hinanden, og du kan spørge til råds om dine tekniske udfordringer. Hvis du tilmelder dig, vil du også blive en del af vores online bloggerkartotek, som firmaer og PR-bureauer frit kan benytte. Det har vi gjort, fordi vi gerne vil give dig nogle af de samme muligheder som de bloggere, der er på de mere kommercielle platforme.

Har du spørgsmål?

Bloggers By Heart har en gratis Facebookgruppe, hvor alle danske bloggere er velkomne. Har du spørgsmål til mig eller de andre bloggere? Så hop ind i gruppen og fyr løs!

error: Content is protected !!

Test din blog i dag

👉 Fang e-bogen 12 ting, der får din blog til at se uprofessionel ud.

👉 Få samtidig tjeklisten, så du kan teste din blog og nemt følge din fremgang.

Test din blog i dag

👉 Fang e-bogen og se læs om de 12 ting, der kan få din blog til at se uprofessionel ud.

👉 Få samtidig tjeklisten, så du nemt kan teste din blog og følge din fremgang.