
Overvejer du at have en gæsteblogger på din blog?
I indlægget her fokuserer jeg på, hvordan du kan benytte dig af gæstebloggere. Hvis du virkelig vil gøre dig selv kendt i blogverdenen, kan det være en rigtig god idé at række hånden ud til andre dygtige bloggere inden for din niche.
Gæstebloggere er også virkelig gode at have i baghånden. Eksempelvis, hvis du gerne vil give dine læsere et frisk pust, mangler indhold, og især til at skabe sund og god kontakt til andre bloggere.
Udover det, så er gæsteindlæg også med til at skabe trafik til din blog. Et godt SEO-optimeret indlæg kan give trafik fra Google, og hvis du er heldig, vil gæstebloggeren også promovere gæsteindlægget på din blog til sine følgere.
Så hvorfor ikke komme i gang på den bedst mulige måde med de bedste tips fra os? Her i indlægget deler vi både en guide og vores råd til dig, som gerne vil have gæstebloggere på din blog. Der er nemlig flere måder at gøre det på. Så læs med 😉

Hop til det afsnit, du har brug for:
Læs dette, INDEN du bruger en gæsteblogger
Det er vigtigt at pointere, at alle gæsteindlæg ikke vil være godt for din blog. Gæsteindlæg skal give mening for din blog og skabe værdi for din læser. Sørg derfor for at vælge dine gæstebloggere med omhu. Det skal gerne være bloggere, der bidrager med en særlig viden, som du måske ikke selv har. Det kan også være en problematik, som de kender til, og du ikke gør.
Og de skal selvfølgelig blogge om noget i forvejen, som dine læsere gerne vil læse om. Prøver du at tiltrække en bestemt målgruppe til din blog, så er det en god idé at bruge en gæsteblogger, som allerede rammer den målgruppe.
Indlægget skal gerne indeholde tips og inspiration. Gæstebloggeren kan for eksempel lave en guide om et emne, du ved dine læsere eller potentielle læsere, gerne vil vide mere om.
En løsning kan også være, at du interviewer gæstebloggeren, og så deler spørgsmål og svar på din blog. På den måde har du mere kontrol over indlægget, og du kan spørge ind til ting, du ved interesserer din målgruppe. Det vigtigste er, at indlægget skaber værdi for dem, der læser med.
Læs også Inspiration – Blogtyper og 50+ blognicher

5 fordele ved at bruge en gæsteblogger på din blog
1. Frisk energi og nye vinkler
En dygtig gæsteblogger bringer ny stemme og friske øjne til dit blogunivers, selvom du er på ferie. Det kan være med til at inspirere dine faste læsere og give dem noget nyt – uden at du selv skal stå for det hele.
2. Mere indhold til bloggen, men mindre arbejde for dig
Er du også et one-man-band og laver du bloggen på egen hånd? Så ved du, hvor meget tid og energi det kræver. Et godt gæsteindlæg kan give dig lidt luft – især i ferien eller i travle perioder. Samtidig med at bloggen holdes aktiv og levende. Og det er jo mega skønt!
3. Nye læsere finder vej til dig
Hvis din gæsteblogger deler deres indlæg med deres eget netværk. Så er der gode chancer for, at nye læsere finder frem til din blog. Det kan give både mere trafik og nye følgere til din blog.
4. Styrket fællesskab og netværk
At invitere andre bloggere ind som gæstebloggere skaber stærkere relationer i blogverdenen. Du lærer andre bloggere, eksperter eller ildsjæle indenfor nichen at kende, og det kan føre til spændende samarbejder senere.
5. Styrkelse af din blogs placering i søgeresultaterne med nye søgeord
Gæstebloggere kan dække emner eller vinkler, du ikke selv har skrevet så meget om. Det betyder, at din blog kan dukke op i søgeresultater for nye søgninger – og det styrker dit SEO-fundament for din blog.
Myte: Ordet “gæsteindlæg” skader din SEO
i 2014 og igen i 2020 fik folk (og Google) øjnene op for gæsteblogging. Snakken gik om, at vi skulle undgå at bruge ordet “gæsteblogging”, “gæsteindlæg” og lignende, men det passer heldigvis ikke.
Misforståelsen bestod i at nogle bloggere og virksomheder misbrugte fordele ved gæsteblogging. Nogle skabte rigtig mange gæsteindlæg, der lignende hinanden ekstremt meget, for at opbygge links ind til specifikke sider.
Det bliver kategoriseret som “spammy guest blogging” af Google.
Du kan roligt skrive “gæsteblogger”, så længe:
- Indlægget giver værdi for læserne
- Der ikke er overdrevet brug af manipulerende links for eksempel overoptimerede ankertekst: “Billig kjole Århus”.
- At dit indlægget er relevant, ægte og originalt.
Det er altså vigtigt, at indlægget eller dele af indlægget ikke er udgivet før. Da det vil konkurrere om placeringen i søgeresultaterne og kan opfattes som plagiering.
Så nej – det skader ikke din SEO. Det er brug af gæsteindlæg som spam-teknik, ikke selve ordet, Google går efter.
Giv din gæsteblogger sin egen bruger på din blog
Hvis du har en blog, hvor det giver mening at have en fast gæsteblogger, så er der flere fordele ved at oprette din gæsteblogger som bidragsyder på din blog.
I WordPress kan du oprette brugere som bidragsyder, hvilket vil sige, at de selv kan logge ind på din blog og skrive blogindlæg. Som bidragsyder har gæstebloggeren dog kun begrænset adgang til din blog, og har ikke mulighed for at ændre noget på din blog.
En bidragsyder kan kun logge ind på sin egen profil, skrive indlæg, lave metabeskrivelse og gemme det færdige indlæg som kladde, som du så kan tilrette og udgive. Med andre ord, så er det stadig dig, der har kontrol over din blog. En bidragsyder har heller ikke mulighed for at tilføje billeder til blogindlægget, og kan ikke selv udgive indlægget.
Vær opmærksom på, at en bidragsyder kan se titlerne på de indlæg, du har liggende som kladder. Det kan altså være et minus for dig, hvis du ønsker at holde dette hemmeligt.
Sådan tilføjer du en bidragsyder på din blog
Hvis du vælger at oprette din gæsteblogger som bidragsyder på din blog, har vi her lavet en lille guide til dig. Det er heldigvis virkelig nemt.
1. Start med at gå til Brugere i dit WordPress Kontrolpanel og klik på Tilføj ny
2. Indtast oplysningerne for din gæsteblogger. Brugernavn, E-mail og Websted.

4. Indtast relevant metadata for din gæsteblogger.

5. Sørg for at markere boksen: Send den nye bruger en e-mail om dennes konto.
Når du har klikket Tilføj ny bruger, får din gæsteblogger en mail med et link, de skal klikke på for at lave et kodeord til deres konto på din blog. Herefter kan gæstebloggeren gå ind og skrive sit første gæsteindlæg hos dig. Nemt ikke?

Gæsteindlæg som dokument
Hvis gæstebloggeren kun skal lave ét indlæg til din blog, eller du ikke ønsker, at de skal kunne logge ind på din blog, kan du i stedet bede dem om at sende deres indlæg til dig i et dokument.
Her vil processen se således ud:
- Gæstebloggeren skriver et indlæg til dig og gemmer det i et dokument. – Vær opmærksom på, at de skal markere, hvor eventuelle billeder skal tilføjes.
- De sender dokumentet til dig sammen med billeder.
- Du opretter selv indlægget på din blog med gæstebloggerens tilsendte indhold.
- Du indsætter selv billeder, og SEO-optimerer indlægget.
For nogle er dette den bedste løsning, da de ikke ønkser at andre er brugere på deres blog. Det er en lidt mere tidskrævende løsning for dig, men der er stadig rigtig mange bloggere, som gør det sådan.

Lav retningslinjer for din gæsteblogger
Inden din gæsteblogger skriver indlægget til dig, er det vigtigt at lave nogle retningslinjer for indlægget. Det er en god idé på forhånd at forventningafstemme, hvordan samarbejdet skal foregå. På den måde er der også større chance for, at du får et indlæg, der er spot on til din blog.
Er du i tvivl om, hvilke retningslinker, du skal lave for gæstebloggerne på din blog? Bare rolig vi giver dig nogle eksempler lige her.
Typiske retningslinjer for gæstebloggere
- Minimum og maximum antal ord – Så det passer med resten af din blog.
- Antal links til deres egen blog – Det er en god idé at få aftalt, inden indlægget skrives.
- Undgå dobbelt indhold – Gør det klart, at gæstebloggeren skal levere nyt indhold, og altså ikke kopiere indhold fra sin egen blog. Det er rigtig dårligt for din SEO med dobbelt indhold.
- Aftal emnet på forhånd – Det er en god idé at aftale, hvad der reelt skal skrives om. Så undgår du også, at gæstebloggeren skriver om noget, du allerede har skrevet om på din blog.
- SEO-optimeret indlæg – Hvis indlægget skal findes på Google, så du får trafik til din blog, så er det vigtigt at bede om et SEO-optimeret blogindlæg. (I kan også aftale, at du selv tilretter og SEO-optimerer)
- Der er læst korrektur – Det er aldrig fedt at rette sin gæstebloggers indlæg igennem. Så sørg for at bede om, at der er læst korrektur på indlægget.
- Sprog – Hvis du for eksempel har en streng politik om slang, bandeord eller andre sprogregler på din blog, så nævn det for din gæsteblogger.
- Tone – Hvis du gerne vil holde din blog positiv, så kan du sagtens frabede dig negative indlæg, rants og så videre.
- Reklame og affiliate links – Generelt anbefaler vi, at du frabeder dig gæsteindlæg, som indeholder reklame og affiliate links.
- Links til eget nyhedsbrev – Vi anbefaler, du frabeder dig links til deres eget nyhedsbrev.
- Regler om billeder – Skal gæstebloggeren selv levere billeder, så sørg for, at rettighederne til dem er i orden.
Læs også: Gæsteblogging – Sådan bliver du den bedste gæsteblogger

Kunne du tænke dig at bruge en gæsteblogger på din blog?
Men ved du ikke helt hvordan du skal finde dem? Så kig vores bloggerkartotek igennem. Måske finder du nogle du kan gæsteblogge hos, eller som du vil invitere til at gæsteblogge hos dig.