fbpx

Kære blogger 🤝 Du kan nu skrive dig på ventelisten til premium ved at klikke her.  👈 Så får du besked som en af de første, når vi åbner for tilmelding igen.

Gæsteblogging – Sådan bliver du den bedste gæsteblogger

Vi guider dig til at blive en haj til gæsteblogging, for hvorfor være god, når du kan være den bedste? Den bedste gæsteblogger er en blogger, skriver et gæsteindlæg af en rigtig høj kvalitet. Et perfekt gæsteindlæg er et indlæg, som læserne på den blog, du gæster, vil elske og samtidig et indlæg, hvor læserne inspireres til at gå videre til din egen blog. Det er også et fedt indlæg for den blog, du gæsteblogger på. Det skal være et indlæg, der er relevant, skaber trafik og værdi. Samtidig er det også en god måde at få værdifuld trafik og backlinks tilbage til din blog på

Overvejer du at gæsteblogge, men ved du ikke helt, hvordan du kommer i gang? Så finder du alle svarene her! I indlægget deler vi de mest udbredte fejl fra nye gæstebloggere, og viser dig, hvordan du kan lave et perfekt gæsteindlæg fra start. 

Vil du gerne hoppe til et særligt afsnit, så kan du gøre det lige her: 

Derfor er gæsteblogging en god idé 

Sådan bliver du den perfekte gæsteblogger 

Tjekliste – Forventningsafstemning 

3 fejl gæstebloggere ofte laver 

Opsummering – God og dårlig stil 

Derfor er gæsteblogging en god idé

1. Gæsteblogging er godt for din SEO

Nummer et på listen er SEO. SEO står for søgemaskineoptimering (search engine optimization), og er en betegnelse, man bruger, når man gerne vil have, at ens website er søgemaskineoptimeret.  

Jo flere kvalitetssider, der linker tilbage til din blog, jo bedre placering vil din blog få i Googles søgeresultater. Disse links vil altså styrke din SEO, da Google ser det som et positivt tegn, at andre kvalitetssider linker til dig. 

Dette kaldes også linkbuilding. Så ved at gæsteblogge laver du også vigtig linkbuilding fra en anden blog til din, og dette er med til at få din blog til at stå stærkere på Google.  

OBS: Når du gæsteblogger er det dog virkelig vigtigt, at du linker tilbage til din egen blog med en god linktekst. Denne tekst skal helst støtte op om din niche eller din blogs fokus. Du må aldrig skrive “Læs min blog her” eller “følg mig her”, da det jo ikke er de ord, du vil findes på. 

2. Du brander dig selv som ekspert

Et gæsteblogindlæg er med til at give dig en ekspertrolle. Når du får taletid på en andens blog, er det derfor vigtigt, at du blogger om et emne, du har viden inden for. På den måde ser læserne dig som ekspert på området. Det er derfor vigtigt, at du laver et blogindlæg, hvor du lærer noget fra dig. Lav for eksempel en guide, og brug din ekspertrolle til at vise, hvad du kan, og hvordan du kan hjælpe læserne. 

3. Du får nye følgere til din blog

Der er mange måder, du kan få trafik til din blog på, men en af de bedste metoder er stadig gæsteblogging. Ved at gæsteblogge skaber du opmærksomhed om dig selv og din blog hos den anden bloggers læsere. Hvis disse læsere ser noget, de kan lide, er der gode chancer for, at de klikker sig videre til din blog. Du får altså trafik fra folk, som rent faktisk finder dig og dit indhold interessant, og som gerne vil læse mere af det, du skriver.  

4. Ram din målgruppe

Når du gæsteblogger er det en god idé at gøre det på blogs, der har den samme målgruppe som dig, eller som er i den samme niche som dig. Hvis du for eksempel har en blog, der handler om glutenfri mad, er det en god idé at gæsteblogge på en blog, der har samme fokus. På den måde er du sikker på, at du rammer en målgruppe, der er interesseret i det, du blogger om. Hvis du ikke har en nicheblog, kan du i stedet kigge efter en blog med samme målgruppe som dig.  

5. Netværk er vigtigt

Ha’ det sjovt med at gæsteblogge og samarbejde med andre bloggere. At netværke er en rigtig god måde at få din blog til at gro på, og her kan gæsteblogging være en god måde at skabe nye kontakter med andre bloggere på. Sørg for at have nogle klare retningslinjer med bloggeren, du gæsteblogger hos, inden du går i gang, så I er enige om, hvad aftalen går ud på.  

Sådan bliver du den perfekte gæsteblogger

Skal du virkelig give det her indlæg væk? 

Rigtig mange nystartede bloggere er bange for at give et rigtig godt indlæg væk, men det er en stor fejl. Du må ALDRIG skrive et halvhjertet gæsteindlæg på en anden blog, og det er der en RIGTIG god grund til.

Lige meget, hvem du gæsteblogger hos, så er det din chance for at blive fundet af en helt ny gruppe læsere. Nemlig læsere, der bruger blogs som underholdning eller inspirationskilder. Derfor er det vigtigt, du gør dit bedste, og får vækket interessen hos den nye potentielle læser, så læseren hopper videre til din blog 😉 Ved du ikke helt, hvad sådan et gæsteindlæg kan handle om? Så har vi heldigvis nogle bud til dig, som altid skaber nysgerrighed hos læserne. Dem får du her:

  • Tips og tricks
  • Guides
  • Svar på et typisk spørgsmål/problem inden for din niche

Med disse emner fastslår du også din ekspertstatus på området. Læs mere om det i vores e-bog, som du kan få fat i her: Find din niche og få en professionel blog

Du skal altså vise, hvad læseren kan forvente ved at følge dig på din blog. Jo bedre indlæg, jo flere vil besøge din blog efterfølgende. Derudover får du en vigtig relation til blogejeren, så vedkommende vil huske dig i fremtiden og måske henvise til dig i andre sammenhænge. Det ville jo være dejligt, ik’? 😊

Tjekliste – Forventningsafstem med blogejeren

Det er altid virkelig vigtigt at forventningsafstemme med hinanden, inden I starter samarbejdet.

Fem ting, der er vigtige at få på plads

  1. Aftal deadline.
  2. Aftal minimum og maksimum antal ord.
  3. Spørg ind til brug af billeder, især hvis det er noget, du bruger meget.
  4. Hvor mange antal links, du må lave til din egen blog – Det er en god idé at få aftalt, inden du skriver dit indlæg.
  5. Aftal emnet på forhånd – Det er en god idé at aftale, hvad der reelt skal skrives om, så du undgår at skrive om noget, der allerede findes på bloggen.

Originalt indhold

Tro os, det er vigtigt for både dig selv og blogejeren, at det indhold, du leverer, er originalt. I Googles øjne tæller det for duplicate content/dobbelt indhold, hvis indholdet kan findes andre steder på nettet. Det skader både din blogs originale indlæg og dit gæsteindlægs ranking på Google, og så er det bare virkelig dårlig stil at genbruge indhold fra din egen blog i et gæsteblogindlæg.

Dobbelt indhold kan findes allerede efter 20 ens ord. Grunden til, at det skader dig, er, at Google ikke kan finde ud, hvilket indlæg, der burde komme først i søgeresultaterne. Og det er sjældent, at Google vil vise to af de samme indlæg, lige efter hinanden. Derfor er der som regel en vinder og en taber. Taberen kan sagtens være dit originale indlæg.

Gode billeder

Det er altid fedt for blogejeren at få et godt billede med, når nogen gæster deres blog.  Vi mener, at gode billeder til gæsteindlæg er billeder, der fortæller noget om din blog. Gå med din stil fra din egen blog, eller sørg for, at du selv er med på billedet. Så kan læserne se præcis, hvem du er.

Tag eventuelt billederne selv eller sørg som et minimum for, at du ejer rettighederne til de billeder, du sender med. Blogejeren kan i værste fald blive sagsøgt, hvis I ikke har rettigheder til at bruge billederne.

Link overload

Nogle gæstebloggere bliver så grebet af idéen om at have kontakt til en helt ny gruppe læsere, at de indsætter alt for mange links tilbage til deres egen blog. Det er meget passende med tre links tilbage til din egen blog. Brug eventuelt links til lignende indlæg på din egen blog, men sørg for at aftale med blogejeren, hvor mange links, du må lave.

Undgå affiliate links

Lad være med at indsætte affiliate links i dit gæsteindlæg. Det er bare virkelig dårlig stil. Derudover er der regler om brugen af affiliate links, så pas på eller rettere bare lad være med at bruge affiliate links i dit gæsteindlæg. 

Overhold deadlines

Faktisk er det en god idé at være i god tid i forhold til de aftalte deadlines. De fleste større bloggere og faktisk bare bloggere generelt har et program for deres blog. Så hvis du har fået en plads, så respekter blogejerens arbejde og overhold dine aftaler.

Sørg for god SEO og læsevenlighed

Hvis indlægget skal kunne findes på Google, så du får trafik tilbage på din egen blog, så er det vigtigt, at du optimerer indlægget, og sørger for, at der er god læsevenlighed i indlægget. Det viser også dig fra din bedste side.

Vi har prøvet at sidde med gæsteindlæg, som var svære at udgive både på grund af stavefejl, kommafejl, dårlig læsevenlighed og dårlig SEO. Det er aldrig fedt at rette en gæstebloggers indlæg igennem, så vær grundig med dit gæsteindlæg, før du sender det. Gør dit bedste og sørg for mindst muligt arbejde til den blog, du gæster.

Vil du give dine indlæg bedre læsevenlighed, så kan du læse mere her: 10 skrivetips til at forbedre din blogs læsevenlighed

Vil du blive bedre til at SEO-optimere dine blogindlæg, så læs vores guide her: 10 SEO-tips og et musthave plugin

Tre klassiske fejl gæstebloggere ofte laver

  1. Glemmer at præsentere sig selv. Husk at fortælle, hvem du er, og hvad du skriver om på din egen blog. Nogle bloggere glemmer helt at gøre det klart, at de er på besøg og fortælle om sig selv, og så kan det faktisk være, at læseren slet ikke opdager, at de læser et gæsteindlæg!
  2. Selvom du gæsteblogger, skal du ikke tilpasse dig så meget, at du forsvinder i mændgen. Det er vigtigt, du viser, hvem du er, og husker din egen stil.
  3. Det er rigtig vigtigt, at se blogejeren som en samarbejdspartner og ikke en konkurrent. Respekter deres arbejde og vis din taknemmelighed. Det vil også få flere af deres følgere over på din blog.

Opsummering – God og dårlig stil for en gæsteblogger

God stil – Fem ting, der gør dig til den perfekte gæsteblogger

  1. Lever fantastisk og originalt indhold.
  2. Vær i god tid og overhold aftalerne.
  3. SEO-optimer og sørg for god læsevenlighed.
  4. Husk at læse korrektur, inden du sender dit indlæg videre.
  5. Sørg for gode billeder i de rette størrelser, web-optimeret, og som du selv har rettighederne til.

Dårlig stil – Fem ting, der trækker dig ned som gæsteblogger

  1. Missede deadlines.
  2. Sjusket indlæg eller indlæg med dobbelt indhold.
  3. Stjålet indhold og billeder, som du ikke har rettighederne til.
  4. Indlæg med for mange links til egen blog og affiliate links.
  5. Dårlig læsevenlighed, manglende korrektur og dårlig SEO-optimering.

Vil du selv gøre brug af gæstebloggere på din blog? Så læs vores guide her: Gæsteblogger guide – Vores tips til dig

Opt In Image
Vil du have tips til blogging?
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få masser af tips og inspiration til din blog samt seneste nyt fra Bloggers By Heart.

Du får blandt andet guiden "12 ting, der får din blog til at se uprofessionel ud".

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, accepterer du, at vi må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbrev igen.

Læs vores privatlivspolitik her.