fbpx

Hvad er en influencer? – inkl. de 5 faktorer

kvindelig blogger vil gerne være influencer. Arbejder fra sin bærbar på et lyst kontor

Har du nogensinde tænkt over, hvad en influencer egentlig er, og hvordan du selv kan blive det?

Vi ser ordet influencer blive brugt igen og igen online, men hvad betyder betegnelsen influencer og hvornår er man influencer?

Alt det og mere til, får du svarene på i dag.

Ordet “Influencer” er typisk forbundet med luksus og sponsorerede produkter, men det er så meget mere! Derfor glæder jeg mig til at gøre dig klogere på betegnelsen i det her indlæg.

For hvad hvis du ikke er interesseret i luksus, dyre biler og ture til Dubai? Men hellere vil hjælpe folk som dig selv til et bedre liv, kan man så også være influencer?

Lise Sommerlund blogekspert og blogger

Hør også afsnittet på Spotify

Hvad er en influencer

Kort sagt, så er en influencer en person, der har stor viden om et specifikt emne og er god til at dele sin viden, fund og erfaringer med andre. De er samtidig dem, som folk går til, hvis de vil vide mere et specifikt emne eller vil underholdes indenfor en særlig kategori. Det kan både være online eller i et lokalt miljø.

Når du og jeg taler influencere, så er det selvfølgelig dem, der kan findes online.

Online er influencere typisk kendt for deres store følgerskare og at de har evnen til og muligheden for at påvirke/influere deres følgeres købsadfærd, opførsel, holdninger eller beslutninger gennem deres indhold på sociale medier eller andre online platforme, som for eksempel en blog. Det gør dem attraktive for virksomheder, der ønsker at samarbejde med dem.

Influencere har opbygget deres indflydelse ved at dele indhold, som deres følgere finder inspirerende, underholdende eller informativt, men også fordi at deres følgere, føler de kan stole på influenceren og deres dømmekraft.

Du har sikkert hørt om de helt store i verden som for eksempel Kim Kardashian. I Danmark er det tit sportstjerner, modeller, skuespillere, tv-værter eller reality-deltagere, der er de store fisk i influencer-verdenen.

De samarbejder ofte med brands for at promovere produkter eller tjenester gennem sponsorerede blogindlæg, videoer eller opslag på deres sociale medier.

Lad os bare tage Irina Olsen som et eksempel. Hun startede på Paradise hotel og har sidenhen skabt et kæmpe brand for sig selv og sin familie.

Du kan også være influencer indenfor en meget smal niche. Her vil din følgerskare måske ikke være overvældende, men din indflydelse indenfor emnet kan være markant.

Se det som en stor fisk i en lille dam. Det er typisk nano- og mikro-influencere, der har succes her.

Så det skal ikke afskrække dig overhovedet. Du behøver slet ikke at være eller gøre disse ting, før du kan gå efter titlen influencer, men der er selvfølgelig visse ting, der skal være på plads før de store brands rækker ud og Go’morgen Danmark ringer.

Når alt dette er sagt, så taler man oftest om influencere i markedsføringssammenhæng, da det er et redskab og del af ethvert brands markedsføring.

At være influencer kan altså være et job, hvor du kan tjene penge på din popularitet og evne til at nå ud til et specifikt publikum.

Se også Influencer marketing hubs artikel om influencere her

5 ting, der hjælper dig frem som influencer

Drømmer du selv om at blive ringet op af Go’morgen Danmark eller andre medier? For at få influencer-titlen er der 5 faktorer du kan arbejde på, før du kan få titlen.

1. En influencer skal have en stor, engageret følgerskare og en klar målgruppe

For at blive anerkendt som influencer skal man først og fremmest have en solid base af læsere og følgere, der interagerer med dit indhold. De her mennesker skal altså like, kommentere, dele og ikke mindst købe de produkter, du taler om på din platform.

Det er altså ikke kun antallet af følgere, der tæller, men også hvordan de engagerer sig i dit indhold. Typisk ser man, at jo større en influencer er, så daler engagementet typisk også. Muligvis fordi, kontakten mellem følger og influencer er blevet mindre.

En af de ting, der er vigtige, for at få en engageret følgerskare er, at du jævnligt udkommer med nyt indhold, så du bliver en fast del af deres hverdag. Her er det også godt, hvis du er konsekvent. Altså at dit indhold udkommer på specifikke dage eller endda tidspunkter.

Her på bloggersbyheart.dk kan du for eksempel forvente ét nyt indlæg, hver mandag kl. 7.00. Det samme gælder vores podcast på spotify.

Din indflydelse og evner som influencer hænger altså stærkt sammen med engagementet fra dine følgerne. Dette er det absolut vigtigste, hvis du vil være influencer.

2. En god influencer er autentisk og troværdig

Følgerne værdsætter ægte og autentisk indhold. Hvis en influencer virker uægte eller kun deler sponsorerede opslag, kan det hurtigt skade deres troværdighed.

Et super godt eksempel er youtuberen Jaclyn Hill, der i sin iver efter hurtige penge, har mistet sine følgeres tillid.

At være dig selv, samt dele personlige historier og erfaringer, kan være med til at skabe en stærkere forbindelse til vores følgere.

Uden troværdighed er det meget svært at påvirke nogen til noget som helst.

At dele regelmæssigt og holde en konsekvent stil og tone i indholdet hjælper også med at opbygge en loyal følgerskare.

3. Du skal være genkendelig med et klart brand

Det er sindssygt vigtigt for virksomheder og PR-bureauer, at du har et klart brand. Virksomheden skal kunne se deres produkter i dit indhold. Derfor er det vigtigt at have en tydelig “tone of voice” og at din æstetik er klar.

Det er både vigtigt for virksomheden, men det skal også være vigtigt for dig. Vælg med omhu, hvem du vil samarbejde med. Hellere vente til det rigtige samarbejde, end at samarbejde med en virksomhed, der ikke passer ind hos dig.

Når du er genkendelig med et klart brand, så bliver du også automatisk mere relevant for virksomheder, der leder efter influencere til at promovere deres produkter.

4. Du bliver forbundet med en niche

Hvis du vil være influencer og ikke har planer om at blive realitystjerne, så er et af mine bedste råd at du skal holde dig til en specifik niche.

For det første, så er det generelt lettere at tiltrække engagerede følgere, hvis vores indhold kredser om en specifik niche eller passion. Det kan være alt fra forældrelivet til fluefiskeri, mode, fitness eller teknologi.

For det andet, så er det vigtigt for virksomheder og brands at de ved hvad dit indhold typisk kredser om, så de hurtigt kan vurdere om deres produkt skal promoveres af dig.

At have en klar niche gør det altså meget nemmere at positionere sig som influencer.

Læs mere i guiden: Find din niche

blogger finder sin blogniche

Se også kurset: Skab fundamentet til en profitabel blog – find din blogs niche

blogger finder sin niche

5. En god influencer har evnen til at samarbejde med brands

Dette giver måske sig selv, men det er rigtigt vigtigt at kunne samarbejde med brands, hvis du vil tjene penge som influencer.

Som influencer skal du vide, hvordan du integrerer brandets produkter på en måde, der føles naturlig og ikke for påtrængende for dine følgere. Dette kræver både forretningsforståelse og at du kender din målgruppe.

For nogle år siden fik jeg en ny blogger i premium-fællesskabet. Hun troede at ved at melde sig ind, så kunne hun tjene penge som influencer. Problemet var bare, at hun hverken havde en stor følgerskare, et klart brand eller havde arbejdet med nogen før.

Derfor havde hun et stort forarbejde, som stadig skulle lægges før hun kunne gøre sig forhåbning om at komme i betragtning som influencer for virksomheder.

Når disse 5 faktorer er opfyldt, er det lettere at blive betragtet som en influencer og få muligheder for sponsorerede samarbejder og få titlen “Influencer”.

De 4 influencertyper

Nanoinfluencer – 500 – 1000 følgere/rækkevidde

  • Skriv til mig, hvis du bør være på listen.

Mikroinfluencer – 1000 – 100.000 følgere/rækkevidde

Fun fact: De fleste bloggere i Bloggers By Heart Premium er mikroinfluencere.

  • Homebybianca.dk
  • Hellesunivers.dk
  • Moniamagdelena.dk

Makroinfluencer – 100.000 – 500.000 følgere/rækkevidde

  • Bagvrk.dk
  • Danica Chloe

Megainfluencer – Som udgangspunkt alle med over en million følgere/rækkevidde

  • Irina Olsen – Irinthediva.dk
  • Matilde Trobeck – Matildetrobeck.dk

I danmark ville jeg betegne en megainfluencer som en med over 500.000 følgere. På baggrund af antallet af Danskere.

OBS: Er du på listen og placeret forkert? Så skriv til mig.

Læs mere om det gode samarbejde med influencere

guide til influencer samarbejder

Engelsk eller Dansk?

Der er rigtig mange aspirerende influencere, der er i tvivl om, om de bør skrive på dansk eller engelsk. Hvis den niche, du bevæger dig indenfor er relevant for alle i verden, og du er dygtig til at formulere dig på engelsk. Så åbner det en kæmpe dør til verden og kan på sigt give mulighed for rigtig store samarbejder.

Her kan Dailywatch af Alexander Rosenbæk nemt nævnes. Han har pt. 2,5 millioner følgere på Instagram og deler, hver dag et nyt ur. Simpelt koncept, klar niche og målgruppe. Men alt er på engelsk.


Et lille opråb til de danske medier og et tip til dig

Har du siddet og set et interview og set stillingsbetegnelsen som “Influencer”?

Desværre bliver influencere ofte kun kaldt “influencer”, uden at deres ekspertise eller niche bliver nævnt, hvilket kan virke lidt for simpelt. Jeg synes, det ville være bedre, hvis der blev sat flere ord på deres rolle, som f.eks. “modeekspert” eller “trendekspert”. En influencer er ikke kun en person, der deler et “fedt liv” online – det er et arbejde, hvor personen har valgt en retning for deres indhold. Derfor synes jeg også det er vigtigt, at der kommer flere ord på.

Mit tip til dig er så, at du hjælper medierne med at give dig en mere passende betegnelse som influencer indenfor din niche. Er du:

  • Mode influencer
  • Trend ekspert
  • Opskriftudvikler og influencer
  • Rejse influencer

Jeg overvejer at samle de forskellige influencerbureauer for dig. Er det noget der kan have interesse for dig?

Hvis ja så smid en kommentar til mig eller send en mail på lise@bloggersbyheart.dk.

error: Content is protected !!

Test din blog i dag

👉 Fang e-bogen 12 ting, der får din blog til at se uprofessionel ud.

👉 Få samtidig tjeklisten, så du kan teste din blog og nemt følge din fremgang.

Test din blog i dag

👉 Fang e-bogen og se læs om de 12 ting, der kan få din blog til at se uprofessionel ud.

👉 Få samtidig tjeklisten, så du nemt kan teste din blog og følge din fremgang.