fbpx

En kreativ guide til at finde din blogs persona og målgruppe

find din blogs persona og målgruppe

De fleste, der starter deres blog, har hovedet fyldt med alt det tekniske bag bloggen. Derfor er det sjældent, at de finder tid til at sætte sig ned og få tænkt over deres målgruppe og deres blogs persona. De fleste tror, at det er alt for omstændigt at skabe en persona for deres blog, kedeligt og måske ligefrem unødvendigt. Vi synes, det er virkelig vigtigt og et fedt værktøj som blogger. Heldigvis for dig har vi gjort det meget nemmere og sjovere i blogguiden her, vi ved nemlig at mange af jer er kreative sjæle, som har brug for en anderledes og nede på jorden tilgang til det. Så den får du her.

God fornøjelse.

Hvorfor er din målgruppe og persona vigtig som blogger?

Ved at definere en specifik målgruppe og persona for din blog, bliver det nemmere at kommunikere til den. Mange nye bloggere vil gerne skrive til alle, men problemet er bare, at bloggens emner stikker i alle retninger. Det betyder, at det bliver sværere for læserne at finde bloggen, fordi Google ikke kan finde ud, hvad din blog handler om. Ved at definere en målgruppe og persona får du samtidig også lettere ved at sortere i dine idéer til blogindlæg, og det bliver lettere for dig at skrive blogindlæg, der fanger dine læsere. Det er også en stor hjælp til dig, der har en blog med flere emner, da det gør det lettere for dig at have en rød tråd på tværs af dine kategorier.

Hvad er en persona?

En persona er en fiktiv person, der symboliserer din ønskede målgruppe. Denne person skal opdigtes af dig selv. Du kan finde din persona på flere måder, alt efter om du allerede har en blog, eller om du lige er startet. Ved at have en persona, kan du spørge dig selv hver gang, du skal til at skrive et indlæg eller lave et opslag på dine sociale medier, om din persona vil finde det interessant. Det giver en rød tråd i hele dit online univers, og det bliver klart for Google, hvad din blog handler om.

Når du finder din persona, så finder du ud af, hvilke værdifulde karaktertræk din målgruppe har, hvilket vil hjælpe dig med at forme din blog. Se billedet her for inspiration:

persona guide inspiration

 

En kreativ guide til at finde din blogs persona

I guiden her giver vi dig blandt andet nogle kreative værktøjer, som kan hjælpe dig til at skabe din persona. Dette er alternative måder, du kan skabe din blogs persona på, som ikke involverer store statistikker og markedsanalyser. Ideelt for dig, der lige har startet din blog. Den anden metode er til dig, der allerede har en blog, men som gerne vil finde din bedst mulige målgruppe.

1. Skriv ned frit fra hjertet

Start med at skrive alt det ned, som du kan komme på om din ideelle læser. Skriv ned lige fra hjertet uden at tænke for meget over det. Mærk efter og form den person, som ville være din drømmelæser. Hvem ville være fed at interagere med, hvem vil synes dit fremtidige indhold er fedt?

Når du laver din persona, så skriv gerne flere detaljer ned, jo mere detaljeret, jo bedre er det.

2. Se din persona som en god ven

En anden metode er at se din persona som en god ven eller kollega. En person, som du deler interesser eller hobby med. Du ved nok allerede nu, hvad du cirka vil skrive om, og hvordan en person, som deler din interesse vil være. Så er det bare om at skrive ned, hvordan han eller hun er.

3. Vær visuel med din persona

Når du har fundet din persona, er det meget nemmere at finde din blogs fokus. Så nu kan du lave en sjov lille opgave, der hjælper dig godt på vej. Hvis du er den visuelle type, så kan du nemlig lave et inspirationsark. Et inspirationsark er et ark over, hvad din persona kan lide. (Det minder lidt om et visonboard, som du måske har prøvet at lave.)

Det er kun fantasien, der sætter grænser for dit inspirationsark. Det vigtigste er, at du fanger essensen af din persona. Til dette kan du for eksempel finde nogle magasiner frem, som du bladrer igennem og klipper ting ud af, som passer på din persona. Herefter klistrer du det hele op på et stykke karton, og vupti nu har du lavet dit helt eget inspirationsark, som du kan bruge fremover, når du skal finde på indhold. Du kan selvfølgelig skrive og tegne ting på også.

Guide – Find din målgruppe med Google Analytics

Fordi vi snakker persona og målgruppe, er vi nødt til at vende Google Analytics. Google Analytics kan bruges på mange måder, og er et supergodt værktøj, når du skal lære din målgruppe at kende. Hvis du lige har startet din blog, og er i gang med at arbejde på din persona, kan du tjekke, om du rammer den målgruppe, du vil. Hvis du har haft din blog i et stykke tid, så kan du se, hvem der faktisk læser med på din blog og skabe en persona ud fra den.

1. Gå til analytics.google.com/analytics

2. Klik på fanen Målgruppe.

Herefter kommer en masse muligheder frem.

  • Demografi: Her kan du læse om dine læseres køn og alder.
  • Interesser: Her kan du se, hvilke interesserer dine læsere har.
  • Geografi: Her kan du se, hvor dine læsere bor, og hvilket sprog de taler.

google analytics find målgruppe persona

Tjek dine følgere på de sociale medier

Du kan også blive klogere på din målgruppe ved at kigge, hvem der følger dig på dine sociale medier. Hvornår kommenterer de, og hvornår deler de? Hvilke billeder lægger de op, og hvem følger de ellers? Kig også i statistikken på dine sociale medier for at finde flere oplysninger om dine følgere.

Sådan kan du bruge din persona fremadrettet

Hver gang du skriver et blogindlæg, eller på anden måde kommunikerer til dine læsere, så hav din persona i tankerne. Brug eventuelt dit inspirationsark, hvis du har brug for mere visuel inspiration. Når du skal skrive et blogindlæg eller lave et opslag på sociale medier, så kan du tænke over, om din persona vil synes, at dette er interessant indhold. Kan vedkommende bruge det til noget? Hvis svaret er nej, kan du prøve at finde en anden vinkel, så indlægget eller opslaget bliver interessant for din målgruppe. Sæt dig ind i din personas sted, tænk over, hvilke problemstillinger hun har i sit liv, og hvad du kan hjælpe hende med.

Du kan også bruge din persona, hvis du er i tvivl om, hvilke kategorier, der skal være på din blog. Faktisk er det et virkelig vigtigt redskab.

Det er aldrig for sent at arbejde med din blogs målgruppe og skabe en persona. Faktisk er det en god idé at gøre det løbende. Lav gerne øvelsen en gang i mellem, og opdater din persona om nødvendigt. Vi ændrer os hele tiden, og i takt med, at du ændrer bloggens indhold, vil du måske også få nye og andre læsere.

Vil du vide mere om persona og målgrupper? Så har vi også lavet e-bogen: Find din niche og få en professionel blog, den får du, når du er tilmeldt til vores nyhedsbrev, hvor vi jævnligt deler inspiration, tips og guides til din blogrejse.

Du kan også få vores worksbook for bloggere, som også har et kapitel kun til udarbejdelse af din blogs persona.

Skriv til os på katrine@bloggersbyheart.dk, hvis du gerne vil have en til dig selv. 🙂

Er du blevet overrasket over, hvem der følger med på din blog?

error: Content is protected !!

Test din blog i dag

👉 Fang e-bogen 12 ting, der får din blog til at se uprofessionel ud.

👉 Få samtidig tjeklisten, så du kan teste din blog og nemt følge din fremgang.

Test din blog i dag

👉 Fang e-bogen og se læs om de 12 ting, der kan få din blog til at se uprofessionel ud.

👉 Få samtidig tjeklisten, så du nemt kan teste din blog og følge din fremgang.