fbpx

Kære blogger 🤝 Du kan nu skrive dig på ventelisten til premium ved at klikke her.  👈 Så får du besked som en af de første, når vi åbner for tilmelding igen.

Guide til prissætning for bloggere

prissætning for bloggere tjen penge på din blog

Et af de spørgsmål, vi ofte får, er: “Hvad er den normale prissætning for bloggere? Hvor meget kan jeg for eksempel tage for et blogindlæg eller et Instagram-opslag?

Her er der intet kort svar, da der er mange detaljer, der spiller ind, når du skal prissætte dig selv som blogger. Det ved vi, fordi der er mange detaljer, vi selv overvejer og undersøger, når vi hjælper med samarbejder for vores egne bloggere her hos Bloggers By Heart. Her i indlægget har vi taget udgangspunkt i de spørgsmål, vi får i forbindelse med samarbejder. Både fra firmaer og bloggere. Mange firmaer ved for eksempel ikke, at bloggere skal betale skat af det, de tjener. Også selvom det blot er produkter.

Vi forstår virkelig godt, det er svært, når du skal prissætte dig selv som blogger. Derfor giver vi her vores guide til prissætning for bloggere.

Husk, hvad virksomheden betaler for

Det er vigtigt at pointere, at en virksomhed investerer i samarbejder med bloggere, fordi det kan betale sig for dem. Et samarbejde med en blogger giver virksomhederne en af disse tre fordele eller flere kombineret.

  1. Branding
    Virksomheden får bredt sit budskab eller produkt ud, så folk lærer dem at kende.
  2. Linkbuilding/SEO
    Virksomheden får et værdifuldt link tilbage til sig selv, hvilket har en stor SEO-værdi.
  3. Content creation
    Det er en stor hjælp for mange virksomheder, at andre laver indhold for dem.

Prisen for samarbejder kan variere fra få hundrede kroner til flere tusinde, men der er elementer, der gør dig mere eller mindre attraktiv som blogger. Læs eventuelt vores indlæg: Sådan kan du blogge for virksomheder.

Prissætning inden et samarbejde

Der kan være forskel på, hvilken pris du bør tage for dit arbejde fra blogindlæg til blogindlæg og Instagramopslag til Instagramopslag. Dette afhænger af, hvad det tager af tid, og hvad der kræves fra virksomheden. Nogle samarbejder vil være hurtige at få lavet, andre vil kræve rigtig meget research og timer foran skærmen og kameraet. Faktisk er der så mange ting, der spiller ind, når det kommer til prissætning, så derfor kan vi ikke give dig den specifikke pris, du skal tage. Vi kan dog komme med så mange gode råd som muligt her i indlægget.

Herunder har vi listet de elementer, der kan have indflydelse på den pris, du bør tage for dit arbejde. Her er det klart, at jo mere arbejde du skal lave, jo højere pris bør du tage for dit arbejde. I første omgang skal du vurdere, hvor lang tid det vil tage dig at lave indholdet, som samarbejdet kræver. Her vil det selvfølgelig være en fordel for både dig og samarbejdspartneren, hvis du har erfaring, der mindsker timetallet, men dette er en helt anden snak.

Inden du sender en pris af sted, skal du som minimum overveje dette:

  • Hvad kræves der fra virksomheden?
  • Hvor meget tekst skal du skrive?
  • Hvor mange links skal du inkludere?
  • Hvor meget frihed har du over, hvad du skal skrive?
  • Skal du lave research til indlægget? (f.eks. lang og grundig guide)
  • Er det som et selvstændigt blogindlæg, eller kan reklamen naturligt indgå i et andet allerede udgivet indlæg?
  • Skal du tage professionelle billeder på lokation, et produktbillede, eller er der tale om en hurtig Story, du selv kan tage derhjemme?

Som sagt er der meget at vurdere. Nu har vi hjulpet dig lidt på vej, så du kan vurdere, hvor lang tid det vil tage dig at udføre opgaven. Tiden, som opgaven vil tage at udføre, bør være den største faktor for, hvilken pris du skal tage for opgaven.

De fem vigtigste faktorer for prissætning

Når en virksomhed eller vores egen blogger-agent kigger på dig og din blog, vil de vurdere disse faktorer, før de indgår et samarbejde med dig. Disse faktorer vil også påvirke prisen, som de vil kunne give for samarbejdet.

  1. Match
    I hvor høj grad matcher dig og virksomheden i forhold til niche og målgruppe.
  2. Erfaring
    Hvilken erfaring har du? Har du lavet tidligere samarbejder?
  3. Statistik
    Hvordan er din statisik (Både fra Google Analytics og dine sociale medier).
  4. Kvaliteten af din blog
    Hvordan er din blog opbygget, hvordan er du placeret i søgemaskinerne osv. (Da dette påvirker styrken er det link du vil generere).
  5. Kvaliteten af dit arbejde
    Kvaliteten af det indhold, du leverer, har også betydning for prisen.

Match – Målgruppe og niche

Alfa og omega for et godt samarbejde vil være, hvor godt din blog og virksomheden matcher inden for jeres målgruppe og niche. Jo bedre I matcher, jo større sandsynlighed er der for et rigtig godt og relevant samarbejde.

Anbefaling fra os: Vi anbefaler altid, at du overvejer, om du personligt kan lide det produkt eller den ydelse, som vil blive fremhævet på din blog. Dine læsere stoler på dig, og derfor er det rigtig vigtigt, at du kun anmelder produkter/ydelser, som du kan stå inde for. Du skal være autentisk, troværdig og oprigtig! Overvej også, om dine læsere vil få gavn af at høre om produktet/ydelselsen, og om det faktisk passer til den niche, din blog bevæger sig inden for. Vi ser fra tid til anden bloggere, der mister deres troværdighed, fordi de laver et sponsoreret samarbejde, der ikke er til gavn eller glæde for deres læsere.

Erfaring – Mediekit og portefølje

Har du lavet et godt mediekit, og har du allerede samarbejder i din portefølje? Så er du allerede kommet langt. At være blogger er på mange måder ligesom at være freelancer. Det er vigtigt at kunne vise tidligere samarbejder og et slags eksempel på, hvad du kan tilbyde.

Lav et mediekit, som du kan sende ud til virksomheder – både, hvis det er dig, der tager kontakt, og hvis det er dem, der henvender sig til dig. Det er vigtigt at inkludere lidt forskellig statistik vedrørende din blog og dine sociale medier. Når du inkluderer data og statistik fra dine sociale medier, så er det også med til at støtte op om dit bloggerniveau og de priser, du har inkluderet i mediekittet.

Det første de fleste interesserede virksomheder kigger på, når de overvejer et samarbejde med dig som blogger, er din opførsel online og især, hvilken type engagement du genererer med dine følgere. Dette gælder både på dit nyhedsbrev, Instagram, Twitter, Facebook og andre sociale medier. Dette er selvfølgelig ekstra vigtigt, hvis formålet med samarbejdet er branding af virksomheden.

Mediekittet skal være et redskab, hvor virksomhederne hurtigt kan danne sig et overblik over, om du skal være den næste blogger de samarbejder med. Læs vores guide til at lave et professionelt mediekit herNår det er sagt, så vil de fleste virksomheder også tjekke op på om den information, du har givet, virker retvisende.

Ingen eller sparsom erfaring som blogger?

Er du nybegynder, og har du brug for nogle samarbejder til din portefølje? Så kan det efter vores mening være helt ok at lave nogle samarbejder til færre penge, så hjulene kommer igang, og du har noget at vise.

Det er dog vigtigt at pointere, at du skal gøre noget ordentligt ud af dine samarbejder. Du skal kunne vise nogle fornuftige data sammen med eksemplerne i dit mediekit. Og der skal god energi til, hvis dit indhold skal ud over stepperne som nybegynder. Klarer du det godt ved første samarbejde, kan du også bede om en udtalelse eller anbefaling fra den virksomhed, du har samarbejdet med. Dette kan være virkelig lærerigt og vigtigt fremadrettet ved nye samarbejder, hvor du muligvis vil kunne tage flere penge for dit arbejde.

Statistik fra bloggen og sociale medier

Inden du indleder et samarbejde med en virksomhed, er de fleste interesserede i at se noget statistik fra dig og din blog. Dette vil de, fordi de skal kunne få en idé om, hvor meget engagement og trafik, du potentielt vil kunne skabe om deres produkt. Jo mere du kan skabe, jo højere pris vil du kunne forlange for en plads på din blog.

Mange nye bloggere vil helst udelade at vise deres statistik for deres blog og sociale medier, men det er virkelig en god idé at inkludere, hvis du gerne vil have et samarbejde op at køre. Vis screenshots og tal fra din Google Analytics og vis, hvor meget engagement du generer på dine sociale medier. I dag kan de fleste virksomheder tjekke efter, om de oplysninger, du opgiver, virker retvisende. Derfor kan du ligeså godt vise det fra start. Det er vigtigt, du er ærlig om din statistik, da du ellers ikke vil kunne leve op til virksomhedens forventninger, hvilket vil kan gøre det sværere fremadrettet med samarbejder.

Det tager tid at opbygge en følgerskare, og mange bloggerspirer føler det som et meget tungt løb i starten. De fleste vil gerne ud og lave samarbejder så hurtigt som muligt, men her anbefaler vi klart at vente. Vent indtil du har en fast tilbagevendende læserskare, som kender dig godt, før du starter op med samarbejder. Vi anbefaler som minimum, at du er kommet over 1.000 besøgende på din blog per måned, før du begynder at overveje at lave samarbejder. Simpelthen fordi det er urealitisk at forvente betalte smarbejder med færre besøgende på din blog.

Kvaliteten af din blog

Når virksomheder bedømmer din blog ud fra, hvilken SEO-værdi et potentielt link fra dig kan skabe, vil de måle på din blog ud fra forskellige enheder. Dette omhandler både kvaliteten af links (både ind- og udgående), hvor mange backlinks dit website har, On-page SEO og meget mere. Sørg derfor altid for at få sat dig ind i SEO. På den måde vil du samtidig gøre dig selv mere attraktiv både overfor Googles søgemaskiner, men også over for samarbejdspartnere.

Vi laver løbende guides til SEO her på siden, og deler dem i vores Bloggers By Heart Facebookgrupper samt på vores Facebookside. Hvis du gerne vil være en del af vores fællesskab, så tilmeld din wordpress.org-blog hos os.

Læs også vores SEO-guides for bloggere her.

Hvad er mindstelønnen så?

Nu sidder du nok og tænker: “Jamen, der må da være en mindste pris?”. Her hos Bloggers By Heart er vi en del af Dansk Journalistforbund, der har en underafdeling for bloggere. De har selvfølgelig nogle vejledende priser for freelancere, hvor mange bloggere også kan gå ind under, hvis de har den rette erfaring.

Som freelancer, og hvis du skal levere indhold (content creation) til et andet site, magasin eller noget helt tredje, så er den anbefalede mindsteløn 650 kr. ekskl. moms i timen. (2019, Dansk Journalistforbund)

Typen af samarbejde kan have indflydelse på din prissætning

Der er også andre situationer, der har indflydelse på den pris, du bør tage for dit arbejde. Dem får du her:

  • Engangsbetaling – Prisen for engangssamarbejder er generelt højere, da der som regel også skal indregnes test, anmeldelse og research af produktet eller ydelsen.
  • Længerevarende samarbejde – Hvis det er et længerevarende samarbejde, anbefaler vi, at du laver en projektpris. Ved længerevarende samarbejder, skal du kun lave research af virksomheden en gang, og derfor vil prisen som regel blive lidt lavere end ved engangssamarbejder.
  • Ambassadørskab – ved ambassadørskaber hyrer virksomheden en særlig blogger som ansigt for virksomheden. Her vil der muligvis være mulighed for at få din blog frem på deres sociale medier eller i deres nyhedsbrev. Du vil også få en titel, som du kan skrive i dit mediekit og på dit CV. Da ambassadørskaber kan være meget værdifulde for bloggere, anbefaler vi, at du prioriterer disse, og sætter prisen efter den mulige eksponering, som din blog også vil have godt af.
  • Ren linkbuilding – Nogle virksomheder vil have ren linkbuilding, og betaler dig for at inkludere et link i et eksisterende blogindlæg. Dette er den laveste pris på din blog, da denne tager et absolut minimum af tid. Her starter vores priser på 400 kr. ekskl. moms per link.(2019) Husk at angive indlægget som reklame.
  • Agerer du freelancer, og leverer du kvalitetsindhold til virksomhedesn website eller sociale medier? Hvis ja, så anbefaler vi, at du tager freelancetakster for opgaven. Dansk Journalistforbund anbefaler som sagt 650 kr. ekskl. moms i timen. (2019)

Hvad med reklame for gratis produkter?

Vi står tit i en situation, hvor en virksomhed ønsker et samarbejde for gratis produkter. Som udgangspunkt er dette ikke noget, vi er tilhængere af.

Vi forstår godt, hvis du gerne vil sige ja til samarbejder uden betaling, og det er også okay, hvis du gerne vil skrive om noget, hvor betalingen gives i produkter eller oplevelser. Det bestemmer du helt selv, du skal dog bare huske to ting:

  1. Du skal betale skat af værdien af produktet/oplevelsen, så tænk over, om det er det værd for dig.
  2. Du skal markere alt indhold, hvor du nævner produktet som reklame. Vi opfordrer altid alle bloggere til at markere reklame, som Forbrugerombudsmanden har anvist det. Her kan du også læse vores guide med reklameregler for bloggere.

Virksomheder skriver ofte til bloggere angående samarbejder, men de glemmer lige at nævne betaling. Og selvfølgelig skal du have betaling for det arbejde, du laver. I stedet for at blive sur og irritereret, så tænk over, hvor fedt, det er, at de har fundet dig, og synes, at du og din blog er interessant.

Hvis det er et firma, du gerne vil samarbejde med, kan du svare tilbage til dem, at du er glad for deres henvendelse, og at du gerne vil indgå et samarbejde med dem. Fortæl dem, hvad de får ud af at samarbejde med dig, vis nogle af de tidligere samarbejder, du har lavet (hvis du har det), og forklar så, hvad dine betingelser og priser er. Husk at gøre det klart, hvordan din blog skiller sig ud fra mængden.

Sammenligning med andre bloggere

Det er svært at sammenligne priser med andre bloggere, da det er meget individuelt fra samarbejde til samarbejde, hvad prisen skal være. Samtidig skal du passe på med at sammenligne dig med udenlandske influenter, da der kan være nogle helt andre regler, som gælder i de lande. De kan være længere fremme eller længere bagud i forhold til marketingsbudget til influenter, og så er Danmark også et af de lande, hvor vi betaler mest i skat. Så selvom vi sagtens kan lade os inspirere af udlandet, så er priserne ikke rigtig sammenlignelige.

Der findes dog nogle danske platforme, der parrer bloggere og virksomheder med hinanden, og de baserer din pris ud fra din statistik. Her regner de automatisk ud, hvad du kan få for en reklameopgave gennem deres platform. Det kan være et godt sted at starte her, når du gerne vil i gang med samarbejder på din blog. Du kan blandt andet kigge på Yohype, Weablog og Getlouis.

Tre gode råd, når du indgår samarbejder med virksomheder

Mediekit: Hav et mediekit, som du kan sende ud til virksomheder – både, hvis det er dig, der tager kontakt, og hvis det er dem, der henvender sig. Med et mediekit kan virksomheden hurtigt danne sig et indtryk af dig og din blog, se dine priser osv. Læs vores guide til at lave et professionelt mediekit her.

Skriftlig aftale: Sørg altid for at have alt på skrift og forventningsafstemme, inden samarbejdet starter. Nogle samarbejder ender desværre i uenigheder virksomhed og blogger imellem, og her er det vigtigt, at du har hele jeres aftale på skrift.

Reklameregler: Overhold reklamereglerne, og gør det klart over for virksomheden, at du altid overholder reglerne. Nogle virksomheder prøver desværre at lokke bloggere til, at de ikke skal skrive reklame i indlægget, også selvom det er ulovligt! Hvis du er i tvivl om reklamereglerne for bloggere, så læs dem her: Reklameregler for bloggere.

Læs også: Sådan tjener du penge på at blogge for virksomheder

Få hjælp til samarbejder og prissætning hos Bloggers By Heart

Som medlem af vores blogfællesskab Bloggers By Heart Premium, kan vi også hjælpe dig med at forhandle med virksomheder. Vi har nogle faste mindstepriser, som vi arbejder ud fra, og vi gør meget for, at du som blogger får en ordentlig betaling for dit arbejde.

Interesseret? Så læs mere om Bloggers By Heart Premium her. Har du spørgsmål, så send os gerne en mail på kontakt@bloggersbyheart.dk.

Vi i Bloggers By Heart håndterer også samarbejder for vores bloggere, hvis de ønsker det. Dette er dog udelukkende et tilbud for vores Premium medlemmer. Læs mere om det her: Bloggersbyheart.dk/samarbejder

Har vi glemt noget, eller var der nogle detaljer, der overraskede dig? Så del dine tanker med os i kommentarerne.

Opt In Image
Vil du have tips til blogging?
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få masser af tips og inspiration til din blog samt seneste nyt fra Bloggers By Heart.

Du får blandt andet guiden "12 ting, der får din blog til at se uprofessionel ud".

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, accepterer du, at vi må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbrev igen.

Læs vores privatlivspolitik her.