fbpx

Sådan laver du et professionelt mediekit til din blog

blogger laver mediekit

Der er to scenarier, hvor du skal sende dit mediekit til en virksomhed. Det første er, når du selv søger samarbejder, det andet er, når virksomheder kontakter dig angående et samarbejde. I begge tilfælde er det vigtigt at fremstå så professionel som muligt. Derfor vil vi gerne tage dig med igennem vores guide, hvor vi viser dig, hvordan du får et professionelt mediekit. I samme omgang vil vi gerne takke vores søde bloggere hos Bloggers By Heart for inspirationen til dette indlæg.

Læs også: Sådan kan du tjene penge på at blogge for virksomheder

Mediekit og samarbejder

Når du som blogger laver samarbejder med virksomheder, vil du på et tidspunkt opleve, at virksomhederne efterspørger et mediekit. Vi får dog tit spørgsmål om, hvordan sådan et mediekit ser ud, og hvad et mediekit bør indeholde. Bare rolig i indlægget her viser vi dig, hvordan du kan lave dit helt eget professionelle mediekit, som du kan sende ud til dine mulige samarbejdspartnere.

Det er vigtigt, du giver et professionelt billede af dig selv, og sælger dig selv godt. Måske har du fået nogle gode samarbejder i hus, men måske har du også allerede fået en del afslag? Derfor kommer vi her med gode råd til, hvordan du får flere samarbejder med virksomheder ved hjælp af et godt mediekit.

Når du kontakter virksomheder for at lave samarbejder med dem, anbefaler vi, du sender dem et professionelt mediekit. Det gør vi af flere årsager. Virksomhederne drukner i mails fra bloggere, der vil samarbejde, derfor skiller du dig ud fra mængden af mails fra start, hvis du har vedhæftet et mediekit til mailen. Fedt ik’? 😉 Mange virksomheder vil kigge på dit mediekit, fordi det allerede er der. Det får dig både til at virke professionel, og samtidig viser det også en potentiel samarbejdspartner, hvorfor de skal arbejde sammen med netop dig.

Hvis du gerne vil lave samarbejder med virksomheder, bør du altså have et mediekit klar, du kan sende til dem.

Hvad er et mediekit?

I blogland er et mediekit et slags blogger-CV. Det beskriver, og viser de vigtigste ting om dig og din blog. Det er tiltænkt virksomheder, som du gerne vil samarbejde med. Målet med mediekittet er, at virksomheder hurtigt kan danne sig et klart indtryk af dig, din blog, priser, hvem din målgruppe er, og hvor mange følgere du har.

Forvirret? Bare rolig! Vi har en step by step-guide til dig her:

Et professionelt mediekit – Trin for trin

1. Beskrivelse af dig og bloggen

Lav en kort beskrivelse af dig og din blog. Fortæl, hvor gammel din blog er, din niche, hvilke emner du skriver om og dine styrker som blogger. Gør det gerne med en personlig vinkel. Sørg for at inkludere og vise, hvordan du kan være brugbar og værdifuld for dem at arbejde sammen med.

Har du ikke fundet din niche endnu, så kan du få masser af inspiration i indlægget Blogtyper og 50+ blognicher

2. Målgruppe

Det vigtigste for virksomhederne er et klart billede af, hvem din målgruppe er. Skriv derfor en kort præsentation af din målgruppe. For eksempel alder, interesser og køn.

3. Hvad tilbyder du?

Beskriv, hvordan en virksomhed kan samarbejde med dig. Det kan for eksempel være anmeldelser, konkurrencer, billeder eller direkte indlæg til deres eget website. Du bør altså gøre det klart, hvad du kan tilbyde virksomheden.

Eksempel: Hvis du er madblogger, kan du for eksempel lave anmeldelse af deres produkter, inkludere det i en opskrift og måske endda lave food styling med lækre billeder.

Social medie rapport

En sidste ting, som du også kan tilbyde er en social medie rapport til virksomheden. Dette er rigtig mange virksomheder utroligt glade for og du vil kunne få jobbet en tand hurtigere, fordi du gør arbejdet nemmere for din samarbejdspartner. Rapporten er noget, som leveres når samarbejdet er slut og kampangen er overstået. Rapporten er absolut guld værd for de fleste samarbejdspartnere.

En social medie rapport indeholder blandt andet alle de tal, som du kan levere indenfor den første måned eller i løbet af kampagnen. Dette inkluderer statistik fra alle de medier, hvor deres brand har været nævnt eller henvist til, samt hvad du har lavet af faktiske stories, feedposts, blogposts og så videre.

Tilføj samlede antal likes, antal gemte (På Instagram), kommentarer, delinger (inkluder eventuelt hvem der delte), klik til hjemmesiden, engagement og så videre. Inkluder også links til de forskellige emner, der er leveret i forbindelse med samarbejdet, hvis muligt.

En social medie rapport kan laves i Excel eller Google docs. Dette gør det nemmere for din samarbejdspartner at bruge i deres videre arbejde.

Som en del af rapporten kan du også lave et lille referat af samarbejdet. Hvis du har vores på en særlig destination og noget ikke gik som planlagt, så fortæl det og hjælp virksomheden med at forbedre deres produkt.

4. Sociale medier og grad af indflydelse

I dit mediekit er det vigtigt at inkludere dine sociale medie-profiler. Vis, hvor mange følgere du har. Dette kan for eksempel være Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, Youtube og så videre. Dette kalder vi også social proof.

Det andet du kan inkludere er reaktioner på dit indhold. Vis et screenshot af din kommentarfelt, hvor dine følgere vil det samme sted hen som dig eller vil have samme produkt. Deres reaktioner er guld værd overfor virksomheder, som jo gerne vil sælge noget til dine følgere.

5. Statistik

De fleste virksomheder vil gerne have nogle tal på din blog, inden de indgår et samarbejde med dig. Sørg derfor for, at dit mediekit indeholder tal på, hvor mange unikke besøgende din blog har månedligt, og hvor mange sidevisninger du har om måneden. Kig også gerne på din målgruppe – hvor kommer dine læsere fra, og hvor mange procent er henholdsvis kvinder og mænd? Det er også en god idé at inkludere alderen på din typiske læser.

Du kan finde masser af information om dine læsere og følgere i Google Analytics og i Indblik på både Facebook og Instagram.

6. Tidligere samarbejder

I et normalt CV inkluderer du også tidligere jobs. Det samme gælder i dit mediekit. Skriv lidt om, hvem du tidligere har samarbejdet med, og inkluder, hvad samarbejdet bestod i og hvad du har leveret. På den måde kan du vise, at du har lavet samarbejder før, og hvilken erfaring du har på området. Indsæt meget gerne de forskellige firmaers logoer, da dette er noget, der er genkendeligt og som de forhåbentlig gerne vil være en del af.

I forehold til tidligere samarbejder, så er det også utrolig vigtigt, at du beder om en udtalelse fra din samarbejdspartner. Dette vil hjælpe med at bevise dit værd overfor nye samarbejdspartnere.

Hvis du får et knapt så god udtalelse, så tag det som konstruktiv kritik, som du kan vokse ud fra.

7. Dine priser

Den her er lidt svær. Nogle foretrække at have et slags prisoverslag i mediekittet, men dette eliminerer muligheden for forhandling. Der er nemlig rigtig mange typer samarbejde, og derfor også mange forskellige prisniveauer. Vi anbefaler at du læser vores prissætningsguide til bloggere og undlader at nævne priser i dit mediekit. Så giver du dig selv de bedste muligheder.

Som medlem i Bloggers By Heart forhandler vi ofte priser på vegne af vores bloggere. På den måde sikrer vi, at alt går retfærdigt til, så både samarbejdspartnere og bloggere får noget ud af samarbejdet.

8. Kontaktoplysninger

Sørg selvfølgelig for at inkludere dine kontaktoplysninger, så virksomheden nemt kan komme i kontakt med dig.

9. Mediekit design

Mange er forvirrede over, hvordan et mediekit ser ud, og det kan vi godt forstå. Det er nemlig meget op til dig selv. Du kan lave en side med vigtige informationer eller flere sider, hvor du inkluderer lækre billeder og arbejde, du har lavet.

Sørg frem for alt for, at dit mediekit er visuelt appellerende og spice dit mediekit op ved at indsætte billeder, som illustrerer, hvad din blog handler om. Indsæt minimum et billede af dig selv.

Hvordan dit mediekit visuelt skal se ud, er virkelig op til dig, men vi anbefaler, at det passer sammen med resten af dit brand og især din blogs stil. Tager du egne billeder? Så inkludér nogle af dem.

Hvis du især vil sælge dig selv som content creator, så kan det være en god idé at dele dit indhold op i kategorier. Som madblogger kunne dette fx. være foodstylingsbilleder, produktbilleder, step-by-step billeder.

Alt efter, hvilken virksomhed du vil samarbejde med, så kan det være en god idé at skifte nogle billeder ud, så de også passer med det, som den virksomhed søger eller kunne være interesseret i.

Vi anbefaler, at dit mediekit er overskueligt. Virksomhederne kan altid spørge dig, hvis de ønsker mere information.

10. Dansk eller engelsk?

Hvilket sprog skal dit mediekit være på? Vi anbefaler, at det er på dansk, hvis du henvender dig til danske kontaktpersoner, og på engelsk, hvis du henvender dig til virksomheder i udlandet. Det er en god idé at lave dit mediekit på begge sprog fra start, så du har det klar, hvis nogle er interesseret.

Lav dit mediekit på canva.com

På canva.com kan du finde masser af gratis mediekit-skabeloner, som du kan tilpasse til din blog. Gå blot ind på siden her: Canva.dk/mediekit

mediekit guide canva

Det er nemt at komme i gang med at lave dit mediekit på Canva. Du kan oprette en konto gratis, søge efter “Media Kit”, og så ellers gå i gang med at designe mediekittet med tekst, farver og billeder.

Vær opmærksom på, at noget indhold i Canva koster penge. Der står “Free” på de ting, som du kan benytte gratis.

Hvis du er medlem af Bloggers By Heart Premium. Så vil du kunne printe at arbejdsark ud som du kan bruge, når du skal skabe dit mediekit. Dette hjælper dig med at huske alle detaljer i dit mediekit. Arbejdsarket finder du i Premium portalen, der hører til vores abonnement.

Er der noget vi har glemt? Så kontakt os endelig.

error: Content is protected !!

Test din blog i dag

👉 Fang e-bogen 12 ting, der får din blog til at se uprofessionel ud.

👉 Få samtidig tjeklisten, så du kan teste din blog og nemt følge din fremgang.

Test din blog i dag

👉 Fang e-bogen og se læs om de 12 ting, der kan få din blog til at se uprofessionel ud.

👉 Få samtidig tjeklisten, så du nemt kan teste din blog og følge din fremgang.