fbpx

Reklameregler for bloggere – Følg disse retningslinjer

Bloggercomputer og postit med teksten to do: Få styr på reklamereglerne

Reklameregler for bloggere – Der findes mange fortolkninger og gråzoner indenfor influencerbranchen. Så derfor vil vi gerne give vores input. Vi håber, at vi kan gøre dig klogere på de love og regler, der eksisterer for influencere i danmark.

Synes du også, det er svært at finde ud af, hvornår et blogindlæg skal markeres som reklame? Så hæng på her.

Lise Sommerlund fra bloggers by heart

Lise Sommerlund – Min tid i influencerbranchen

Der er unægteligt spørgsmål, som dukker op igen og igen vedrørende de gældende love og regler for reklamer på blogs og sociale medier. Her skal vi huske at markedsføringsloven, og herunder reklamereglerne er skabt, så eventuelle kunder beskyttes mod uhensigtsmæssig markedsføring.

Jeg vil altid opfordre til, at vi som influencere overholder gældende love og regler.

Når det er sagt, så ved jeg godt, at mange meget store bloggere og influencere laver sponsoret arbejde uden at markere det. Det er ærgerligt, især fordi det sætter influencere endnu mere under lup.

Hvis vi ønsker at mildne kravene omkring markeringen af reklame for influenter, så skal vi som branche først og fremmest bevise, at vi er troværdige og at vi kan forholde os professionelt til vores branche. Dette kan nemt gøres ved at markere reklame som loven foreskriver.

I det her indlæg vil jeg hjælpe dig, så godt jeg kan, så du selv kan overholde loven og forblive en troværdig influencer overfor dine følgere.

Baggrunden for indlægget her, er markedsføringslovens §4, 5, 6, 8 og §13. Samt forbrugerombudsmandens retninglinjer og vurdering af markedføringsloven.

God fornøjelse

– Lise Sommerlund, blogmentor og ejer af Bloggers By Heart.

Fire gode grunde til, at du SKAL markere reklame

  1. Du beholder din troværdighed, fordi du viser, at du er ærlig.
  2. Dine samarbejdspartnere vil ikke kunne blive straffet for din manglende markering af reklame.
  3. Du fremstår mere professionel. Dine læsere kan godt gennemskue, hvis der er tale om reklame.
  4. Du vil slippe for at komme i problemer med Forbrugerombudsmanden.
  5. Du vil bidrage til en mere professionel influencerbranche.

Hvornår er noget reklame?

Det er egentlig ret enkelt at finde ud af, om dit blogindlæg indeholder reklame. Spørg dig selv om følgende:

  • Får jeg noget ud af at omtale virksomheden eller produktet i form af betaling?
  • Har jeg indgået en aftale med virksomheden om, at jeg skal omtale dem? Her er det ligemeget, om du kontaktede virksomheden først eller omvendt.

Ja eller nej? Er svaret ja, så er der tale om reklame. Betaling kan både være produkter, ydelser, gavekort, omtale og penge. Dette gælder også produkter, der er modtaget i goodiebags og ydelser såsom restaurantbesøg eller lignende.

Skjult reklame – Hvornår er der tale om skjult reklame?

Skjult reklame er, når det ikke er tydeligt for læseren, at der er tale om reklame. Hvis det ikke er 100 procent tydeligt, før en læser klikker sig ind på det blogindlæg, der indeholder reklame, så er der tale om skjult reklame.

Dette gælder også, hvis du på forsiden af din blog, kun viser en oversigt med titel og et billede fra dit blogindlæg, og man ikke kan se teksten reklame, inden man klikker sig ind på indlægget. Her anbefaler vi, at du skriver reklame på selve billedet, da det også vil spare dig tid fremadrettet, når du skal dele indlægget på de sociale medier.

Der bliver slået hårdt ned på bloggere, når det gælder skjult reklame. Skjult reklame er forbudt, og det er vigtigt, at du overholder retningslinjerne fra Forbrugerombudsmanden for ikke at overtræde loven. I værste fald kan du og din samarbejdspartner modtage en heftig bøde. Reklamereglerne gælder ikke kun for din blog, men også for dine sociale platforme og dit nyhedsbrev.

Læs eventuelt artiklen her: Forbrugerombudsmanden anmelder influenter for skjult reklame (2019).

Tit bliver der fokuseret på markedsføringslovens §6, stk. 4.

En erhvervsdrivende skal klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.

– Markedsføringslovens §6, stk. 4.

Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det skal være ekstra tydeligt, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge under 18 år. Her anbefaler forbrugerombudsmanden for eksempel at vi markerer med blokbogstaver. REKLAME.

For at undgå skjult reklame skal du altid markere, når du laver sponsoreret indhold. Udover at du overholder loven, så virker du som sagt også meget mere troværdig over for dine følgere, når du undgår skjult reklame på dine platforme.

Læs også: God bloggeretik – Vores fem bedste råd til bloggere

Reklameregler for bloggere

Reklame er kort sagt, når vi omtaler noget med hensigten at sælge et produkt eller fremme kendskabet til et produkt.

Der er ikke tale om reklame, hvis:

  • Produktet er købt og betalt af dig selv.
  • Du omtaler valgfrit et produkt eller en virksomhed uden at få nogle form for “belønning”.
  • Du har modtaget en bog, som du anmelder på din blog. Boganmeldelser går ind under særreglerne for kultur, og er derfor ikke reklame, så længe du ikke har modtaget andet end en bog.

Der er tale om reklame, når:

  • Du har modtaget betaling for at anmelde, eller på anden måde omtale dem og deres produkter.
  • Du inkluderer affiliate links i dine blogindlæg eller opslag.
  • Du har indgået en aftale med virksomheden om, at du skal omtale dem.
  • En virksomhed har sendt dig produkter, som du omtaler på dine platforme.
  • Du promoverer en virksomhed, hvor du modtager en rabat eller andre fordele.
  • Du modtager kommision fra virksomheden pba. solgte produkter. Fx. affiliate marketing.
  • Du arrangerer konkurrencer eller giveaways for en virksomhed

Sådan overholder du retningslinjerne for reklameopslag

Hovedreglen for markering af reklame er, at din følger eller læser, skal kunne have et valg om de vil læse et reklameindlæg eller opslag. Derfor skal du markere reklame sådan så læseren ved det, inden de læser selve indlægget.

Det er ligeledes vigtigt at du fortæller, hvem du reklamerer for.

Reklame på bloggen

  • Du skal skrive i starten af dit blogindlæg, at der er tale om en reklame. Brug ordet “Reklame” eller “Annonce”. “Sponsoreret” og “I samarbejde med” er IKKE fyldestgørende nok, og er ikke godkendt af Forbrugerombudsmanden.
  • Det skal også være tydeligt, hvem du reklamerer for. Du skal altså sørge for, at det er tydeligt, hvilken virksomhed, du reklamerer for i dit blogindlæg eller opslag.
  • Det skal være synligt, at der er tale om indhold, der indeholder reklame, inden man klikker sig ind på det. Hvis du for eksempel deler dit blogindlæg på Facebook, så skal du sørge for at vise, at der er tale om reklame, så læseren ved det, inden vedkommende klikker sig ind på dit indlæg.
  • Det skal fremgå, at dit blogindlæg er reklame, hvis du har modtaget det omtalte produkt “gratis”, eller på anden vis har fået en gave eller betaling for at skrive om produktet/virksomheden.
  • Hvis dit indlæg indeholder affiliate links, skal det fremgå i starten af dit blogindlæg, at der er tale om reklame.

Reklame på dine sociale medier

  • Reglerne gælder også for dine sociale medier. Så hvis du for eksempel deler et billede på Instagram af et produkt, som du har fået betaling for at omtale, så husk at skrive som det første i opslaget, at der er tale om reklame.  Det er ikke nok at lave hashtagget #reklame, hvis der er tale om betalt indhold.

Affiliate links gør dit indlæg til en reklame

Indeholder dit indlæg affiliate links også kaldet reklamelinks, så er der også tale om reklame, da du potentielt kan tjene penge ved, at dine følgere klikker på de links, du har i dit blogindlæg. Vi anbefaler, at du markerer det således:

Skriv teksten (reklamelink) efter hvert affiliate link. Som eksempel: Find din næste sommerkjole her. (reklamelink). Forbrugerombudsmanden godtager ikke ordet “affiliate link”.

Læs også: Sådan tjener du penge med affiliate netværk på din blog

Sponsoret, reklame, annonce hvad skal du skrive?

Sponsoreret, “I samarbejde med”, reklame, annonce, gave, inviteret, listen er lang over, hvordan vi ser, at bloggere markerer reklame. Derfor er det ikke underligt at mange bliver i tvivl om, hvad de selv bør gøre.

ALLE bloggere er på et eller andet tidspunkt i tvivl om, hvorvidt de bør markere indhold som reklame, og reklameregler er altid noget som bloggerne i Bloggers By Heart spørger ind til.

Vi følger forbrugerombudsmandens fortolkning af markedsføringsloven. Da det i mange tilfælde er forbrugerombudsmanden, som politianmelder influencere og bloggere på baggrund af anmeldelser fra forbrugere.

Vi gennemgår blandt andet Forbrugerombudsmandens retningslinjer for, hvornår og hvordan dit blogindlæg eller opslag på dine sociale medier skal markeres som reklame, men det er også vigtigt at påpege at det er forbrugerombudsmandens fortolkning og at det ikke nødvendigvis holder i retten, hvis det skulle komme dertil. Vil du være på den sikre side, så anbefaler vi, at du holder dig til Forbrugerombbudsmandens fortolkning.

Skriv helst reklame eller annonce, så vil der ikke være tvivl fra forbrugerens side at dit indlæg indeholder reklame.

Men hov! Er det så reklame, når jeg omtaler events, jeg er til?

Hvis du deltager i et presseevent, skal du markere på dine opslag og blogindlæg, at du er inviteret til eventet. Du kan blot skrive: “Inviteret”. Hvis du modtager betaling for at deltage i et event, er der tale om reklame. Hvis du modtager en goodiebag, og viser den frem, så er det også vigtigt, at du giver udtryk for, at det er noget, du har modtaget i gave. Du kan for eksempel skrive: “Reklame: Produkterne er modtaget i en goodiebag”.

Hold dig altid opdateret på reglerne om reklame for bloggere på forbrugerombudsmanden.dkSe også deres video, som viser, hvad du skal være opmærksom på: Videoguide til markedsføringsloven

 

Hvad, hvis jeg reklamer for et produkt jeg selv sælger?

Vi har af og til bloggere, som begiver sig ud i network marketing, hvor de selv er sælgere af et produkt, der er ikke direkte er deres eget.

Her gælder alle regler omkring reklame, og du bør markere alt indhold, hvor du nævner disse produkter som reklame, fordi det ikke vil være klart for modtageren, at du reklamerer for produktet, fordi du selv sælger det.

Livsstilsblogger Hanne rask fra raskeriet.dk

Et eksempel er livsstilsbloggeren Hanne Rask fra Raskeriet.dk. Hanne blogger meget om spiritualitet og en alternativ livstil. Se her, hvordan Hanne fra Raskeriet.dk markerer reklame på produkter, som hun sælger igennem network marketing, for eksempel hendes essentielle olier.

 

Hvad, hvis jeg reklamerer for mine egne produkter?

I Bloggers By Heart opfordrer jeg meget til, at du skaber dine egne produkter som blogger. Blogging er ikke kun til fordel for virksomheder og affiliate netværk. Du kan med fordel skabe dine egne digitale produkter og sælge dem på din blog. Her er der ikke tale om skjult reklame, hvis din webshop er en integreret del af din blog, sådan som det er muligt med en wordpress.org blog.

madbloggeren Malin fra malinsmad.dk

Et godt eksempel er Malin, der efter et Bloggers By Heart webminar, blev inspireret til at skabe sine egne digitale produkter til sine følgere.

Malin fra Malinsmads.dk blogger om antiinflammatorisk kost og sælger i den forbindelse en E-bog, hvor hendes læsere kan få hendes samlede opskrifter. Se hvordan Malin har skabt sit eget digitale produkt, nemlig en e-bog med antiinflaamtoriske opskrifter her.

 

Vil du gerne på venteliste til Premium, når vi åbner for tilmeldinger næste gang? Så kan du uforpligtende skrive dig på ventelisten her.

Undtagelsen er kulturelaterede indlæg

Kulturanmeldere er undtaget pligten til at skrive reklame, hvis de kun modtager den bog de anmelder eller den billet, det kræver at se et teaterstykke.

 

Hvornår er noget gratis?

Vi ser tit bloggere bruge ordet “gratis” omkring den e-bog eller det digitale produkt, som deres læsere kan få, hvis de tilmelder sig deres nyhedsbrev. Men i følge forbrugerombudsmanden så er dette vildledende da læseren betaler med deres mail.

Du må derfor ikke skrive gratis, freebie eller på anden hentyde til, at dit digitale produkt ikke koster noget.

Du må gerne bruge ordet gratis, hvis din læser frit kan downloade dit digitale produkt fra din blog.

 

Har du spørgsmål?

Jeg håber, vi har gjort dig lidt mindre forvirret om reklamereglerne, der gælder for bloggere. Har du spørgsmål til retningslinjerne, eller noget du mener, der skal tilføjes, så skriv en kommentar nedenfor.

error: Content is protected !!

Test din blog i dag

👉 Fang e-bogen 12 ting, der får din blog til at se uprofessionel ud.

👉 Få samtidig tjeklisten, så du kan teste din blog og nemt følge din fremgang.

Test din blog i dag

👉 Fang e-bogen og se læs om de 12 ting, der kan få din blog til at se uprofessionel ud.

👉 Få samtidig tjeklisten, så du nemt kan teste din blog og følge din fremgang.