I dette indlæg er vores mål at give dig den komplette guide til effektive overskrifter, så du fremover har den vigtigste viden samt masser af inspiration til dine overskrifter. Det kan være rigtig svært at komme frem til en god og effektiv overskrift. Heldigvis er der masser af ting, du kan gøre for at få din overskrift til at virke appellerende for læserne.
En god overskrift er med til at få din CTR (click through rate) op samt bounce rate ned. CTR viser, hvor mange af dem, der ser din overskrift, der rent faktisk klikker ind og læser indlægget, og bounce rate viser, hvor hurtigt læserne forlader dit indlæg igen. Vi vil derfor gerne have en høj CTR og en lav bounce rate, det er nemlig også med til at forbedre din placering på søgeresultaterne, så du lettere bliver fundet, når en bruger søger på noget, du har skrevet om.
I det her indlæg vil vi komme ind på termer som CTR, bounce rate og SEO. Disse tre punkter har dine overskrifter nemlig en kæmpe indflydelse på. Vi vil også gennemgå de vigtigste ting, du skal vide om overskrifter til dine blogindlæg.
En effektiv overskrift skal:
- Vise, hvad indlægget handler om.
- Tale til din ønskede målgruppe.
- Vise, hvad læseren vil få ud af at læse netop dit indlæg.
Derfor skal du prioritere dine overskrifter
Overskriften på dine indlæg har mere indflydelse på dine sidevisninger, end du måske lige umiddelbart går rundt og tror. Overskriften kan nemlig påvirke tre vigtige ting:
- Din placering i søgeresultaterne
- Din CTR
- Din bounce rate
Overskriften er sammen med dit udvalgte billede og metabeskrivelse, dét som trækker besøgende til din blog fra søgemaskinerne og de sociale medier.
Gennemsnitligt er der otte ud af 10, der kun læser overskriften uden at klikke sig videre til indlægget! Vi vil gerne opnå gode overskrifter, der fanger opmærksomheden, og konverterer brugerne til læsere på din blog.
Er du klar med kuglepennen? 😉
Sådan forbedrer du overskriftens SEO-værdi
Indlæggets placering hos Google
For det første skal du tilføje dit/dine udvalgte fokussøgeord (keywords) til din overskrift. Det er vigtigt, du tænker over et fokussøgeord på alle indlæg på din blog, og det er vigtigt, du finder et fokussøgeord eller en søgeordsfrase for dit indlæg. På den måde bliver dit indlæg hjulpet op af Googles algoritme, når læsere søger på dit fokussøgeord eller frase. Hvis altså resten af dit indlæg er søgemaskineoptimeret.
Længden af din SEO-overskrift skal helst være maximum 10 ord – helst kun fem. De første fem ord skal indeholde dit fokussøgeord eller din søgeordsfrase. I antal karakterer er det mellem 21 og 40 karakterer i din overskrift. Du kan gå op til 60, men det er umiddelbart over det anbefalede. Hvis du går over 40 karakterer, kan du risikere, at hele din overskrift ikke bliver vist på alle medier.
Click trough rate [CTR]
Googles algoritme måler på, hvor mange, der har læst din overskrift, og hvor mange, der faktisk har klikket på den. Hvis en bruger ser din overskrift, og straks klikker på linket, så sender det et positivt signal til Google. Jo flere, der klikker på dit indlæg fra Google, jo bedre placering vil du få.
Høj bounce rate [Klik ind, klik væk]
Det værste der kan ske, når en bruger først er landet på din blog eller website, er, at vedkommende klikker sig væk igen med det samme. Derfor er det vigtigt, at overskriften ikke lover for meget, og at du undgår clickbait! Der skal være en positiv sammenhæng mellem din CTR, og den tid læserne bruger på dit indlæg. Derfor er det vigtigt, at din overskrift spiller sammen med resten af indholder i dit blogindlæg.
Et godt tip er at sørge for, at din overskrift appellerer til din målgruppe, og at indholdet er relevant i forhold til overskriften. På den måde vil færre klikke sig hurtigt væk.
21 metoder du kan bruge til at forbedre din overskrift
De enkle metoder til en effektiv overskrift:
1. Den personlige – Brug gerne direkte tale som du og dig. På den måde føler din læser, at der bliver talt til dem 😉
2. Vis relation – Brug ord som vi og os. Det er vigtigt, du giver følelsen af sammenhold og netværk på din blog.
3. Bruger du paranteser? – Det kan være en rigtig god måde at fange opmærksomheden på. Eksempel: ” ( ) “, ” [ ] ” , ” { } ” og “〈 〉“. For eksempel som vi har gjort her: 7 mål mod en succesfuld blog [Guide til 2019]. Det eneste du skal være opmærksom på er, at du placerer parenteserne strategisk, da Google aflæser overskriften, som om den stopper, når den når til en parentes. Du kan bruge paranteserne til at klargøre, hvad dit indlæg indeholder. Det kan være et indlæg med en printbar opskrift eller billeder fra processen. Eksempel: “Opskrift på vegansk lasagne [Print indkøbsliste]”. Kilde: Hubspot.com/comprison of blogposts with and without parenthesis and brackets
4. Brugbarhed og opklaring– Har du lavet et indlæg, hvor du hjælper eller løser et problem for dine læsere? Så er det godt at vise det i overskriften med ord som: Guide, step-by-step, få svaret, sådan gør du og så videre. Kombiner det gerne med paranteser og klammer.
5. Ejerskab – Brug ord som min, mine og mit. Hvem vil ikke gerne vide, hvad ekspertens favoritter er?
6. De store spørgsmål – Brug et spørgsmål som overskrift i dit indlæg. Det kan for eksempel være Er din blog sikker mod hackerangreb? – Få vores guide her. Men du kan også bruge de helt standard hv-ord: Hvor, hvordan, hvorfor, hvornår, hvad og hvem. Fordelen er at disse tit bliver brugt direkte i søgemaskinerne. Snedigt ik’?
7. Skæve tal – Før i tiden var det standard at bruge tal som 3, 5 og 10, men tiderne skifter, og brugerne kigger efter variationer, fordi de bryder normen. Derfor er der større sandsynlighed for, at du klikker på 9 tips til online branding end 10 tips til online branding. Der er bare noget i de skæve tal, der tiltrækker os som læsere.
8. Tilføj inspirerende og beskrivende ord – Det absolut nemmeste er at tilføje ord, som tilføjer lidt power til overskriften. Det kan være ord som: Nemt, let, bedste, lækreste, ultimativ og så videre. Husk, at ordet skal matche indholdet.
9. Brug det nu – Alle elsker at spare tid eller få adgang til noget som de kan bruge hurtigt. Brug eventuelt ord som “i dag”, “lige nu” og “med det samme”.
10. Humor – Det er absolut genialt at kunne tilføje lidt humor til sin titel. Dette kan selvfølgelig gøres på tusindvis af måder.
11. Ej, det er mærkeligt! – Der er ikke noget, som trækker mere i os end ting, der ikke giver mening. Det kan for eksempel være at kombinere ting, der ikke umiddelbart hører sammen. Eksempel: Hvad har fodbold og blogging tilfælles? – få svaret her. At tilføje noget mærkeligt til overskriften vækker nysgerrigheden hos læseren.
12. Opfind ord – Lidt i tråd med sidste tip, så kan det være en fordel, hvis du kan opfinde et fjolleord, som stadig giver mening. Det kan for eksempel være opskriften på “Min Chokotastiske Chokoladekage [Printvenlig opskrift] “. Det lyder underligt og sjovt, så det må vi prøve!
De mere avancerede metoder til effektive overskrifter:
13. Behov?– Når en person søger på noget, så gør hun det som regel, fordi hun søger svar på et behov. Hvis din overskrift er god nok, og matcher det behov, som brugeren har, så vil der blive klikket på netop din overskrift. Så find ind til, hvilket behov dit indlæg opfylder og tilføj dette i din overskrift.
14. Skriv til målgruppen – Har du lavet en persona og fundet frem til din målgruppe? Så skriv til dem! Hvis du for eksempel har en blog om glutenfrit bagværk, og har småbørnsfamilier som målgruppe, så kan du give din nye opskrift liv ved at tilføje noget som målgruppen vil søge på. I stedet for “opskrift på glutenfri boller” kan det for eksempel være “opskrift på glutenfri fødselsdagsboller”. Ordet fødselsdag gør opskriften mere specifik, og henvender sig til forældre, der skal bage boller til fødselsdagen.
15. Det bedste – Du kan med fordel fremhæve den klare gevinst ved at læse netop dit indlæg. Hvad gør din guide unik fra andres?
16. Vær MEGET specifik – Det er vigtigt, at du er 100 procent klar i din overskrift. Hvad handler indlægget om? Husk også dette, når du vælger dit søgeord.
17. Unik vinkel – Fortæl i overskriften, hvordan dit indlæg er unikt eller særligt.
18. Spændende – Væk nysgerrigheden uden at oversælge. For eksempel: Ups! Laver du disse typiske stavefejl?. Dette er en rigtig fin metode, men pas på med at oversælge. Det sidste du vil have er læsere, der kommer ind på din blog eller dit nyhedsbrev, og bliver skuffet.
19. Tilføj ord, som får særlige følelser frem – Det er ingen hemmelighed, at vi mennesker bliver påvirket af følelser. Hvis du kan trigge en særlig følelse hos læseren med din overskrift, så er du allerede nået langt. Tænk over, hvilke ord, der giver en speciel følelse hos dig. De fleste bliver for eksempel glade, når de læser ord som jul, fødselsdag, baby, nyfødt, sommer, sol og friske blomster. Får de ord også en særlig følelse frem hos dig?
20. Identificer et problem for din målgruppe – Det kan være rigtig godt at minde læserne om et bestemt problem, som du selvfølgelig har svaret på. For eksempel: “Hvordan får jeg flere til at læse min blog?” Her kan du tease svaret i metabeskrivelsen samtidig.
21. At true med succes – Faktisk er dette tre tips forklædt som ét. Du kan enten true med fiasko, hvis man ikke læser indlægget, garantere succes, hvis man læser indlægget eller kombinere de to, hvor du lover succes og truer med fiasko. Vi er klart tilhængere af, at du holder dig så positiv som mulig i din kommunikation, men her får du lige tre eksempler:
Eksempel 1: “Hvis du gør dette, går du glip af tusindvis af læsere”.
Eksempel 2: “Sådan får du succes med dine lanceringer – Hver gang”
Eksempel 3: “De største fejl bloggere laver, og hvordan du undgår dem.”
Er du tekstforfatter eller lidt ekstra nørdet, så har Erik Back også lavet et helt anderledes indlæg om overskrifter, som du måske vil kunne lide. Se det her: Erik Back – Overskrifter
Psst.. Er du medlem af Bloggers By Heart Premium, kan du se vores tilhørende video om overskrifter i vores Premium Facebookgruppe.
Bonus tips:
- Skriv overskriften til sidst – Mange bloggere tror, at alle andre skriver overskriften først, og skriver et perfekt tilhørende indlæg. Heldigvis er det ikke sandheden. Vi anbefaler, at du skriver en midlertidig overskrift. Den behøver ikke at være SEO-optimeret. Denne overskrift skal fungere som en slags guideline for dig, mens du skriver dit indlæg. Når du er færdig med indlægget, kan du skrive din endelige, SEO-venlige overskrift.
- Permalinks og lange URL’er – Selve linket til dit indlæg har også en rolle at spille i den store SEO-maskine. For det første er det vigtigt at få tilpasset dine permalinks. Du bør også forkorte din URL, så den bliver så kort som mulig, men stadig viser, hvad indlægget handler om. Det giver bare et meget mere professionelt indtryk af bloggeren eller websitet som helhed. Og ja, så elsker Google eftersigende korte URL’er.
- Test og udvikling af dine overskrifter – Det er vigtigt, du prøver nogle forskellige taktikker af i dine overskrifter. Alle tips vil ikke virke for alle målgrupper. Prøv de forskellige metoder herfra indlægget og find ud af, hvad din målgruppe reagerer positivt på.
Det var, hvad vi havde til dig om effektive overskrifter. Vi synes, det er fantastisk, hvordan overskrifter har udviklet sig inden for de sidste par år.
Hvilke overskrifter kan du bedst lide, og er der nogle af de 21 metoder, du vil teste af på din blog?